Historiek van een muziekclub in de Westhoek
Eind 1987 staken enkele jongeren uit de Diksmuidse regio de koppen bij elkaar. Ze waren het beu om steeds lange afstanden te moeten afleggen om een interessant concert te kunnen meemaken. Het vuur zat erin, alleen de plaats was slecht gekozen, de Westhoek, ver weg van de culturele bastions, de grote steden.
Maar ze geloofden erin en gingen ervoor.
De naam werd ontleend aan een Engelse onafhankelijke platenfirma, die kwaliteit boven kwantiteit nastreeft en zowel lef, durf, koppigheid en vooral onafhankelijkheid hoog in het vaandel draagt. Niet evident in een kleine stad met slechts 5.500 inwoners. Er werd een vzw opgericht en het uitbaten van een weekendcafé moest alles bekostigen.
Op 16 april 1988 bijt streekgenoot Herr Seele het openingslint door en 4 AD is een feit. Tijdens de eerste jaren is het opboksen tegen alle mogelijke vooroordelen, maar toch slaagt de vereniging erin om enkele internationale groepen naar Diksmuide te halen. Variëteit troef was een basisdoelstelling en daar slaagt men ook in hoewel maatschappijkritische groepen (vertrekkende van een punk/hardcore traditie) toch de hoofdmoot vormen.
Na enkele jaren beginnen meer en meer muziekliefhebbers de weg te vinden naar Diksmuide en geregeld doken er ook Zuid Nederlanders en Noord Fransen op. Het aanbod vergrote en er kwamen ‘serieuzere’ namen op de affiches. Zo verwelkomden we zowel No Means No (Canada) als Fugazi (Amerika), dé 2 smaakmakers en zeer invloedrijke bands op hedendaags hardcoregebied. Hiermee doorbraken we de evidentie dat concerten van belangrijke buitenlandse bands in België sowieso plaatsvinden in Brussel. Deze gedachtengang vinden we sterk terug bij de promotoren van diverse ‘grote’ namen en duidt onze grootste handicap aan : de geografische ligging.
Toch menen we dat door de aanwezigheid van een muziekclub met een internationaal en multicultureel karakter we een verrijking betekenen voor de ganse Westhoek (en met enige trots : ook daarbuiten). We merken al geruime tijd, zie ook diverse studies over wonen en leven in de Westhoek, dat de intelligentsia van de streek, en vooral de jongeren die hogere studies volgen, zich niet meer kunnen aarden en uiteindelijk definitief naar een grootstad verhuizen. De beruchte brain drain. We menen dan ook dat dankzij het aanbod van ons centrum, vergelijkbaar met de programmatie in een grootstad, kan helpen om deze vicieuze cirkel te doorbreken.
Ondertussen groeien we verder en kunnen we na 6 jaar werking (1994) een aardig palmares voorleggen. Zowel (beginnende) Belgische als buitenlandse groepen komen aan bod, van avant-garde (Dull Shicksal, Anna Homler, E) over gitaar (Morzelpronk, Ugly Papas, Big Chief, Junkfish, No Means No, dEUS, Fugazi, Evil Superstars, Forguette Mi Note, Girls Against Boys, the Nozems,...) tot punk (Oi Polloi, The Membranes, Dog Faced Hermans, the Ex,...) en diverse raakculturen met schrijvers, dichters en theater (Drs. P, de Kift, Kamagurka & Herr Seele, de Zwarte Komedie, Jan Decorte, JMH Berckmans...). En dit in een ruimte met een maximale capaciteit van 100 personen.
Wel was er intern veel spanningen, de werkdruk niet meer vol te houden en was de ruimte veel te klein geworden. Verhuizen is makkelijker gezegd dan gedaan en vooral, er waren geen centen voor, en wie ging de aanpassingswerken uitvoeren in de nieuwe locatie?
1 januari 1995
Vanaf 1 januari 1995 kwam er een ware kentering in de 4 AD geschiedenis. Van dan af aan trad één van de vrijwilligers in loopbaanonderbreking en zette zich full-time in voor zijn club. Alles kwam in een stroomversnelling terecht; er werd een nieuw pand gevonden, vlakbij het station, met enorme mogelijkheden. Het is een grote ruimte met een pracht van een verdieping erboven en een, mits aanpassingswerken, zeer ruime zolder. Achter het pand ligt nog een oude zaal, die, mits volledige herbouw ervan, een ideale concertzaal kan worden. Wat benefietacties zorgden voor het startkapitaal en de verhuis kwam er veel eerder dan gedacht. De 20e mei 1995 mag De Legende al meteen het openingsconcert verzorgen. De concerten vinden plaats in een ruimte voor 150 mensen, wat het jaar erna opgetrokken wordt tot 200 personen dankzij volledige verbouwing van de benedenverdieping. De zaal achteraan ombouwen is nog niet haalbaar.
Ondertussen is het statuut van jeugdhuis (weliswaar zonder subsidie) verkregen en ontvingen we een toelage van Jint. Dit orgaan dient de Vlaamse aanvragen van Europese jongereninitiatieven voor subsidie te verzamelen en te beoordelen Voor het verwezenlijken van onze doelstellingen en werking, het runnen van een jongerencentrum dat voor 99% bezig is met het organiseren van concerten, en daarbij op zoek gaat naar relevante uitingen vanuit de subcultuur, ontvingen we een toelage van 10.000, toen nog genoemd Ecu.
Deze 380.000 fr. ging quasi integraal naar de aankoop van de eerste delen van een p.a. installatie. Deze installatie wordt langzaam aan uitgebouwd tot een volwaardige geluidsinstallatie. Meteen een enorme winstpost voor de werking daar er niet meer telkens een (dure) installatie dient gehuurd te worden. Het aangeschafte materiaal is op maat voor de club en al de groepen spreken van een perfect geluid. Eind ‘97 ontvingen we een gift van ex-leerlingen van een plaatselijke school. Deze 30.000 Belgische franken spenderen we meteen aan de basisaankoop van wat tweedehands podiumlichten en een klein mengpaneel zodat het publiek nu ook van een doeltreffende lichtshow kan genieten.
Is het typisch voor de werklust van de Westvlamingen of komt het door de ingesteldheid van onze ploeg, feit is dat de gasten ons bij afscheid nadrukkelijk danken voor de opvang, accommodatie en gastvrijheid. Inderdaad, telkens proberen we al de gasten op te vangen als in een 4 (ad) sterren hotel. Want dankzij de werkelijk tomeloze inzet van de vele vrijwilligers, die nota bene nooit één frank onkostenvergoeding terugbetaald krijgen, zijn de ruimtes op het eerste verdiep en de zolderverdieping grondig gerenoveerd. Er zijn ruimtes gecreëerd die elke groep naar waarde weet te schatten. Volledig ingerichte keuken, eetruimte, living, diverse slaapkamers en badkamer. Niet de chique van een Hilton, wel de warmte van thuis.
Het aanbod der concerten neemt alsmaar toe, en de raakvlakken floreren eveneens, met poëzie, theater, film en sedert begin 1996 exposities. Langzaam aan begint 4 AD een onvervangbaar begrip te worden bij de geïnteresseerde muziekliefhebber en muzikant, kan ook moeilijk anders gezien het constante aanbod. De criteria om toe te treden tot het pas opgerichte Vlaamse Clubcircuit worden opgevraagd, en wat blijkt? Aan alle 16 gestelde eisen voldoen wij. Meteen wordt een dossier opgesteld en enkele weken later zijn we bij de 7 actiefste muziekclubs van Vlaanderen. Voorwaar een prestatie gezien de weinige subsidie en nog steeds geen werkkracht. Bij vzw Clubcircuit wordt 4 AD als een evenredige partner beschouwd, wat dan weer een extra stimulans met zich brengt binnen de eigen werking.
Een vast gegeven in de programmatie (contradictio in terminis) is de variatie, onafhankelijkheid, wars van alle trends; idealisme en een maatschappij kritische ingesteldheid horen daar onlosmakelijk bij. Nog een paar namen : Lightning Beat Man (nam zelfs een live singel op in 4 AD), Bassholes, Orange Black, Unwound, Oxbow, Congress, Ligament, Oblivians, de Bossen, Uz Jsme Doma, Vandal X, Showbusiness Giants, Speaker Bite Me, Penthouse, the Dirtys, Dead Moon, Herman Brusselmans, Jaff Dahl, Chris Knox, Dogbowl, Kramer, ‘t Hof van Commerce, Hint, Tom Lanoye, ... Veel handen maken licht werk, moet niet meer verteld worden aan de vele 4 AD vrijwilligers die een oud dorpscafé aan het station van Diksmuide wisten om te bouwen tot een heuse muziekclub met een capaciteit van 200 personen. Bij zulke ferme verbouwingen hoort deskundigheid, en hier treft men een werkwijze die we te danken hebben aan het Dorp Diksmuide. Als één van de weinige voordelen van het werken in een kleine stad kunnen we rekenen op hulp en steun van derden. Mensen die onze werking kennen, zelfs sympathiseren maar die, gezien het specifieke karakter, zelden participeren, zulke mensen weten we dan wel te vinden voor klusjes, werken. Zo is gans onze ruimte volledig ingericht door vakmannen, doch allen op vrijwillige basis. Natuurlijk dienen de vrijwilligers het voortouw te nemen, maar eenmaal bezig krijgt men algauw hulp van buitenaf. Zeer handig.
Een ander aspect dat onze eigenzinnige manier van werken mooi illustreert is de uitgave van ons promotiemateriaal. Indien we sponsors kunnen strikken om dit materiaal te bekostigen, stappen we naar een drukker voor mooie prints, indien we het zelf dienen te betalen is het low budget. Nooit wordt het budget overschreden, alles dient binnen te perken te blijven. (Noodzakelijke) aankopen gebeuren slechts als de kas dit toelaat. Elke frank wordt driemaal omgedraaid alvorens uit te geven.
Die ene loopbaanonderbreker begint intens de diverse subsidiekanalen af te schuimen op zoek naar een stevige basis. Stad Diksmuide, een uit de hand gelopen straat met slechts 5.500 inwoners kan, gezien de beperktheid van de eigen begroting, niet veel bijdragen en eerlijkheidshalve dienen we hieraan toe te voegen dat de politieke meerderheid, die vooral opkomt voor de landbouwbedrijven (niet onlogisch gezien de regio), niet meteen wakker ligt van cultuur, laat staan jongeren/subcultuur, laat staan niet-commerciële cultuur. De Schepen van jeugd poogt zelfs een condoomkaarting, in het kader van een preventieweekend georganiseerd door een jeugdhuis, dat echter een kort bestaan kende, te verbieden. De Schepen van Cultuur, die onze nieuwe locatie in 1995 officieel opent, spreekt vol lof en durft zelfs in de micro verkondigen dat er in het officiële cultureel centrum af en toe hoge cultuur gebracht wordt maar dat in 4 AD de échte cultuur aan bod komt. Jammer genoeg lust hij hier blijkbaar zelf geen pap van daar we dit heerschap nog niet 1 maal zagen op een van onze toch wel talrijke activiteiten. Subsidiegewijs valt er hier dus niets te rapen. Bij de Provincie West-Vlaanderen weet men niet precies waar men ons dient te categoriseren. In 1997 vallen we onder de dienst Jeugd, in 1998 onder Cultuur, en in 1999 terug bij Jeugd. Deze laatste kwam er doordat de Provincie ondertussen een eigen rockbeleid langzaamaan aan het uittekenen was, onder impuls van een werkgroep, waar een afgevaardigde van 4 AD (als enige van de podia) in zetelt.
We ontvangen dan wel van de Provincie 100.000 fr (vanaf 1998), men kan er nog zeker geen beroepskracht mee betalen. Ondertussen start die loopbaanonderbreker in 1999 zijn vijfde en laatst mogelijke jaar loopbaanonderbreking. Alle hoop is gesteld in de beoordeling van het Vlaams Ministerie van Cultuur en in minister Luc Martens in het bijzonder. De adviescommissie oordeelde zéér positief over ons dossier ‘een van de sterkst geprofileerde clubs; scherp afgelijnde en voor Vlaanderen soms een unieke programmatie; artistiek interessant; ...’.
De verwachtingen lagen dus hoog en de 26e januari ‘99 ontvangen we het bericht dat 4 AD een erkenning als muziekclub krijgt. Voor de periode 1999-2002 betekent dit elk jaar een structurele toelage van 2.000.000 fr. In plaats van een heel groot uitbundig feest te organiseren, houden we het bij een gewoon groot feest (waar plots alle prominenten uit de regio onze voordeur weten te vinden, ...) en kijken we nuchter uit hoe we die 2.000.000 het best besteden. Dat die loopbaanonderbreker in dienst kan staat boven elke discussie. Maar via plus 1, plus 2 plan wordt becijferd dat men 2 personen in 4/5 dienst kan nemen, wat natuurlijk een enorme vooruitgang inhoudt. Deze twee heren werken natuurlijk veel meer dan die 32 uren/week, zodat er nieuwe dynamiek vanaf 1 juli ‘99, de dag van indiensttreding, ontstaat. Er worden volop plannen gesmeed. De reden van het pas in dienst treden vanaf 1/7/99 ligt in het feit dat het zolang duurt eer we eerste storting ontvangen vanuit Brussel. Wat dan weer als voordeel oplevert dat er een serieus bedrag besteed kan worden aan de aanschaf van een degelijk computersysteem edm voor beide werknemers. Ervoor werd er gewerkt op een 386 met de goedkoopst mogelijke matrix printer, die niet eens eigendom was van de vzw.
Door de ligging in een woonwijk kan men een overeenkomst sluiten met de buren dat er ‘lawaai’ gefabriceerd mag worden tot middernacht. Voor gewone concerten lukt dit, voor de dance, techno en aanverwante is dit een drama. Niettemin gebeuren hier zeer interessante ontwikkelingen, die we helaas niet aan het publiek kunnen aanbieden, daar zulke organisaties uren duren, en zelden voor 23 uur van start gaan. Een pijnlijke vaststelling die we aan den lijve ondervonden door enkele pogingen in die richting, maar eenmaal de liefhebbers van dit genre weten dat het om middernacht zo goed als stil wordt, nemen ze de moeite niet om zich nog naar Diksmuide te begeven voor die weinige uren. Aan de gekozen acts ligt het zeker niet, daar die op andere plaatsen, waar men wel na middernacht kan doorfuiven, het hen wel lukt om ambiance te creëren. Anderzijds stellen we ons ook de vraag of we wel aansluiting moeten zoeken bij deze stromingen. Naast het muzikaal inhoudelijke wordt dit ook vaak gelieerd met drugs en andere geestesverruimende excessen, iets waar wij ons totaal niet mee kunnen verzoenen. Evenals de soms weinig menselijke inbreng, (voorgeprogrammeerde) machines bepalen het geheel van zulke acts, grote afstand mens -artiest, ... Maar dankzij die erkenning kunnen we programmatorisch ons al eens wat excessen toestaan, groepen die we echt op ons podium willen plaatsen kunnen we nu, eindelijk na 11 ½ jaar, fatsoenlijk betalen. Wat dan weer voor een sneeuwbaleffect zorgt bij diverse promotors, waardoor het aanbod én groter én interessanter wordt. Zo konden we in ‘99 oaPrhibition, Karate, Blonde Redhead, The Kids, Songs : Ohia, Zion Train, The Black Heart Procession, Melt Banana, Do Make Say Think op onze affiches plaatsen, stuk voor stuk namen die voor een vol huis zorgden en waarbij nationale persaandacht meer dan eens voorkomt. Binnen de vereniging zorgt dit alles voor meer werkdruk, maar dankzij die tweede beroepskracht valt er een pak inspanningen van de vrijwilligers weg.
Het dient ook vermeld te worden dat het samenhouden van enkele mensen voor een organisatie als de onze al een prestatie op zich inhoudt. Waar men in een grootstad kan rekruteren a volonté, dienen we het hier te stellen met een beperkter aanbod van enthousiastelingen, maar eenmaal men zich begint in te zetten voor de 4 AD club blijkt dit verslavend te werken voor sommigen. Zo kunnen we nu reeds jaren rekenen op een tiental fanatieke medewerkers, bijgestaan door zo’n 20 ‘interims’. De harde kern wordt sinds twee jaar verwend met een jaarlijkse weekenduitstap, waar echter werk gemaakt wordt van bezinning, grondige evaluatie, algemeen beleid, kort en langere doelstellingen, ... Naast de maandelijkse vergaderingen een item die de sfeer bepaald. Een niet te onderschatten factor binnen een werking waar het uithangbord (de optredende gezelschappen) bepaald wordt door één persoon (de programmator). Bij vergelijkingen met andere geestesgenoten, die we ontmoetten bij vergaderingen, studiedagen, elkanders activiteiten, kunnen we stellen dat 4 AD stevig uitgebouwd is, dat de visie, omlijning en profilering geen twijfel toelaten. Kortom, we mogen spreken van een professionele instelling. Iets wat we ook voelen bij de pers, die ons als volwaardige partner beschouwd in het Vlaamse muzieklandschap (nationale pers) en maatschappelijke actor (lokale pers). Het zijn soms de details die het verschil maken. In september ‘99 werd beslist om tijdens de concerten over te schakelen van de klassieke zachte plastiek wegwerpbekers naar de harde recycleerbare. Een financieel dure onderneming, een beker kost 25 fr (en de klassieke zachte krijg je gratis van de brouwer), en er verdwijnen er nogal wat op een avond. Doch dit experiment sluit perfect aan bij onze filosofie dat we als muziekclub niet op een eiland wensen te werken, maar ons wel aanzien als een onderdeel in het maatschappelijke leven. En dat het milieu heden ten dage afziet hoeft geen betoog, als wij dan met een kleine ingreep een signaal kunnen uitsturen die een positieve wending kan brengen in de discussie omtrent ecologische aanpak van concerten, fuiven en dergelijke manifestaties, is onze voortrekkersrol prima vervuld. Beschouw dit ook als een signaal naar de drank/brouwers industrie, waar het tijd wordt dat men ook ‘ns aan ons leefmilieu denkt.
Onze maatschappelijke participatie reikt echter verder dan recycleerbare bekers en een foster parent kindje. Zo participeert 4 AD met diverse verenigingen die actief zijn binnen film, milieu, mensenrechten, derde wereld, ... en theater. Met deze laatste bereikten we zelfs een overeenkomst met de culturele dienst van Stad Diksmuide omtrent onze Theatertram. Een initiatief dat we in ‘96 begonnen als reactie tegen ... diezelfde culturele dienst omdat zij ‘vergaten’ theater te programmeren in de plaatselijke schouwburg. Dus deden we het maar zelf, binnen onze beperkte mogelijkheden in vergelijking met een schouwburg. In januari 2001 start de 5de Theatertram, ondertussen een vaste waarde in het theateraanbod van de Westhoek.
2000
Het blijkbaar gezegende jaar 2000 was halfweg en we mogen stellen dat 4 AD ondertussen een quasi onmisbare schakel geworden is in het Vlaamse podialandschap. Dit voorjaar werden terug acts van formaat gepresenteerd, nog steeds tegen belachelijk lage toegangsprijzen, dit is maximum 350 fr, en als lid maximum 300 fr. Hiervoor kon men genieten van oa Trans, Am, Golden, De Kift, Penthouse, Capt Moon, Ayub Ogada, The World Inferno/Friendship Society, The Lapse, Persona Non Grata, My Morning Jacket, The Toasters, Two Dollar Guitar feat Steve Shelley, Toss, Rothko, Dead Man Ray, Stormandstress, Blonde Redhead, Rachel’s, Geschmaksverstärker, ... Dankzij de erkenning vanuit de Vlaamse Gemeenschap, het zuinig financieel beleid, de tomeloze inzet van de vele vrijwilligers + de twee personen in 4/5 dienstverband, de juiste en fijne neus van de programmator, kan men stellen dat Diksmuide een podia bezit waar de onafhankelijke niet commerciële acts het beste van zich kunnen laten tonen. Niet in de perfecte omstandigheden, de ruimte blijft voor sommige opvoeringen veel te klein, comfort ontbreekt, zowel voor de artiesten als zeker het publiek. 4 AD drijft nog steeds op idealisme, de buik beslist soms in plaats van het hoofd. Toeschouwers zien af, maar appreciëren de inspanningen van de organisatie. Alleen blijft de vraag hoe lang men dit kan volhouden in deze eigenlijk onwerkbare omstandigheden. Als we horen dat je eigen publiek voor een zelfde groep liever naar Brussel (120 km) verplaatst ipv 20 kilometer naar Diksmuide, er nog 40% meer ingang betaald, maar dan komt melden, ‘u begrijpt dit toch ook’, en inderdaad we begrijpen hen ook. Als je hoort dat ditzelfde publiek de opmerking maakt ‘hopelijk is er niet te veel volk’, ‘ik ga niet, er zal teveel volk zijn’, tja dan kan je enkel maar hopen dat er vanuit Brussel een éénmalige injectie komt om een geïsoleerde zaal (want de buren zijn er ook nog..) te helpen financieren.
En plots … 5 miljoen 2001 was pas ingezet, onder andere met een fantastisch concert van A Silver Mt. Zion, en we ontvingen een bericht van de Vlaamse minister voor cultuur, de heer Bert Anciaux met daarin de belofte dat hij ‘iets’ ging ondernemen om de clubs en hogere dotatie toe te kennen. Een tijdje later blijken deze woorden omgezet te zijn in daden en stijgt onze dotatie met 3 miljoen frank, en dit voor de jaren 2001 en 2002. De vrijwilligersploeg, nog steeds dé basis van onze werking is opgezet met deze stijging en beslissen zeer vlug om 2 mensen extra in dienst te nemen. Een extra administratieve kracht zorgt ervoor dat al het papierwerk, niet te onderschatten met wat je allemaal geconfronteerd wordt, en een deeltijdse poetsvrouw zorgen voor een professionele omkadering van Muziekclub 4 AD. Deze laatste dame zorgt voor een gigantische ommekeer in ons bestaan. Tot 20 juni 2001 werd gans ons cultuurhuis proper gemaakt door uren, uren en uren vrijwilligerswerk. Vanaf dan worden borstel en dweil gehanteerd door een vakkundig persoon, wat al zeer vlug leidt tot mooie resultaten, zeer mooie zelfs. Programmatorisch kunnen we ons al iets meer uitleven en veroorloven, wat resulteert in het binnenhalen van zeer mooie affiches, denken we maar aan Sweep the Leg Johnny, Sophia, Monsieur Jeffrey Evans, Dead Moon, Bob Brozmann & Takashi Hirayasu, Dead Brothers, Tarentel enz…
Tijdens de zomer van 2001 pakten we uit met een volgend huzarenstukje. 4 AD wordt de drijvende kracht achter Stad Onderstroom. Dit initiatief is een samenwerkingsverband van 4 actieve Diksmuidse organisaties; de Diksmuidse Filmclub, Teater Periekel, Uitgeverij Meander en onszelf. Dankzij het enthousiasme van deze 4 werkingen kunnen we de eerste brochure van Stad Onderstroom uitdelen. Hierin de opsomming van dit gratis (!) zomers cultureel gebeuren; een tentoonstelling, openluchtfilms, literaire avond en concerten.
Schilderijen van Geert Missine zijn te bewonderen in het huidige station van Diksmuide, een installatie van Griet Malfait in het oude station (tevens een aanklacht dat er met dit mooi geklasseerd gebouw niets gebeurt door bevoegde instanties), houtsculpturen van Robin Uzeel vind je in de ingang van het station en in volkscafé de Bascuul en mail art van de half Belg half Amerikaan John Lowie is te aanschouwen bij ons. Op de binnenkoer van het stadhuis kan je genieten van twee openluchtfilms; de cult klassieker Mon Oncle en de road movie Bonnie and Clyde. Op 11 augustus grijpt op het 4 AD podium de première plaats van ‘De Gouden Muil’. Deze avond met als doel meer erkenning en waardering te geven aan scheldproza, hekeldichten en andere prikkeldraadmoppen bleef nog lang nazinderen bij de bevolking. Naast de algemene coördinatie van dit geheel presenteerden we op ons podium zes schitterende concertavonden; Blackie, Wio + Coem, Hawaï + Trumans Water, Ramones tribute door Joey, Flip Kwolier en dj Herr Seele en Jah Wuta Fii’s Original Mpese Mpese Band. Voor u die het vergeten was, dit alles werd volledig gratis aangeboden!! Het publiek, dat massaal naar al deze activiteiten kwam, genoot met volle teugen en hoopt op een vervolg in 2002.
Naast Stad Onderstroom werd er ten kantore 4 AD zeker niet stilgezeten in de zomer van 2001. Eind augustus dienden we onze nieuwe aanvraag in voor het bekomen van een erkenning van de Vlaamse Gemeenschap als Muziekclub en dit voor de erkenningsronde 2003 -2006 en … werd er zeer veel gewerkt aan de achillespees van de werking; de abominabele infrastructuur, die omgekeerd evenredig is met onze uitstraling.
Met het nieuw verkozen College van Burgemeester en Schepenen van Stad Diksmuide werd in het voorjaar van 2001 een akkoord bereikt. Zij erfden immers een oude loods aan de Kleine Dijk 57. Te situeren op amper 300 meter van onze eerste podium en ligt parallel achter de winkelstraat. Aan de overzijde van de straat loopt de Handzamevaart, die 300 meter verder uitmondt in de IJzer, waarover de laatste jaren velen zich bekommerden en die in 2002 zal opgefleurd worden met een wandelpad. Deze site werd door Stad Diksmuide aangekocht om er een jongerencentrum neer te poten, maar algauw bleek zeer onduidelijk of er wel belangstelling dan wel investeringskrediet voor was. De financiële situatie van de stadskas leek een diepe put te wezen, met een van de hoogste schulden per kop van dit land… geen geld dus om te investeren. Zodoende konden wij deze grond, in de regio bekend als de Belgacom site, in erfpacht krijgen indien we aan voldoende middelen geraken van anderen om daar onze nieuwe locatie neer te poten. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want onze dromen houden nogal het een en ander in; zo willen we een akoestisch perfecte concertzaal (capaciteit 200 personen), aparte cultuurbar, repetitieen workshoplokalen, overnachtingsmogelijkheden voor de artiesten, keuken, vergaderlokaal, bureauen conciërgeruimte.
De Gedeputeerden Gunter Pertry en Jan Durnez, twee streekgenoten die onze werking reeds ruime kennen én waarderen, werden aangesproken over onze huisvestingsproblematiek. Ze konden enkel en alleen maar onze feiten onderschrijven en beloofden dit aan te kaarten bij hun collega’s van de West-Vlaamse Deputatie. En daar wou men ook wel luisteren naar onze uiteenzetting, met als voornaamste pijlers de prachtige supra regionale werking en het feit dat er in West-Vlaanderen meer is dan Brugge en Kortrijk, en dat een beleid ook oog moet hebben voor wat op het terrein gebeurt. Ze wilden ons bouwproject ondersteunen met dezelfde inspanning als Stad Diksmuide deed, ttz 109.073,15 € (4,4 milj Bfr) en met als voorwaarde dat er middelen vanuit Brussel moesten volgen, zoniet ontvangen we niets.
Stap 2 was dus ook succesvol. Thierry Logier, een Diksmuids architect, mocht nog een plan tekenen voor ons. Hij deed dit reeds verschillende malen in het verleden, maar steeds ontvingen we een njet op onze aanvraag. Hopelijk wordt dit nu uitgevoerd was zijn en onze reactie. Naast jonge artiesten een kans geven op ons podium deinzen we er ook niet voor terug om een jonge architect te verkiezen boven een gereputeerde. Temeer daar de gesprekken met Thierry, en z’n visie op bouwkunst, ons wel konden bekoren en nauw aansluit met de 4 AD filosofie an sich.
Vlaams minister voor Cultuur, de heer Bert Anciaux, had ondertussen 1.5 miljoen Euro (60 milj Bfr) voorzien voor infrastructuurwerken met bovenlokaal belang voor (jongeren)Kunstencentra, Theaters én Muziekclubs. Ha ha, dachten we en zagen in de verte een rooksignaal, dit was een zeer mooie, misschien wel dé, kans om aan de middelen te geraken die we nodig hadden. En dat was niet gering. Dankzij de eerste schetsen en prijsberekeningen van de architect wisten we dat om alle wensen te realiseren die hierboven beschreven werden er een klein miljoen Euro nodig zou zijn. Voorwaar geen makkelijke opdracht. Maar zoals we reeds in ‘88 schreven ‘… ze geloofden erin en gingen ervoor’
Met een erkenning als Muziekclub op zak, een van de categorieën waarvoor minister Anciaux infrastructuurmiddelen vrijmaakte, en met de beloofde ondersteuning van zowel Stad Diksmuide als de Provincie West-Vlaanderen stapten we naar Brussel. Met een kant en klaar bouwplan meenden wij dat ons dossier een goede kans maakte. Er komen tenslotte niet alle dagen dossiers binnen die zo tot in de details afgewerkt zijn en die door 2 van de 3 mogelijke overheden reeds ondersteund worden. Door de hoogte van het bedrag dat we vroegen, 545.635 € (22 milj Bfr) werd onze aanvraag over 2 jaren gesplitst. Op 7 oktober 2001 kregen we bericht dat we 223.104 € (9 milj Bfr) ontvingen en enkele maanden later, terug hetzelfde bedrag. Samen maakt dat 99.157 € (4 milj Bfr) … te weinig. Maar voor een energieke en gedreven organisatie als 4 AD is dat te weinig om ons tegen te houden. Op zoek dus naar de tekorte Euro’s, naast de talrijke die we reeds als verplichte investering van 20% moeten inbrengen! Maar zowel de Raad van Bestuur als de Raad van Vrijwilligers waren niet te stoppen. Met de slogan ‘wie zoekt die vindt’ in het achterhoofd en met de felgeprezen West-Vlaamse koppigheid en werklust als inzet moet dit haalbaar zijn.
Voorwaarde om de bouw tot een goed einde te brengen was wel dat de bestaande werking niet gehinderd of gedevalueerd wordt. Met andere woorden, dat het podium regelmatig bezet wordt voor artistieke uitingen, zoals de bezoekers dit reeds jaren gewend zijn. Maar een blik op de ferm gevulde kalender leert dat er geen kansje, hoe klein ook, bestaat dat de activiteiten verminderd worden. Integendeel, zie maar; in september 2001 wordt de aftrap gegeven door niemand minder dan The Boxhead Ensemble, een bijna-elite groep uit New York met leden om u tegen te zeggen: Jim Whitedrums and percussion (Dirty Three, Nick Cave), David Curry-strings (Willard Grant Conspiracy), Scott Tuma-guitar (Souled American), Fred Lonberg-holm-cello (Freakwater, Terminal 4), Tim Rutili-organ, guitar (Califone), Michael Krassner-piano, guitar (Boxhead Ensemble founder, Simon Joyner, Lofty Pillars). Ze verzorgden de soundtrack bij 10 kortfilms van diverse cineasten. Een avond vol kippenvel. De week erop het West-Vlaams debuut van 2 Belgische acts; Sharko uit Brussel die een stevige set poprock neerpoten en Millionaire, die funk, stoner, punk en rock tot een coherent smeden, straks in het rijtje TC Matic, Evil Suerstars? Op 6 oktober uit Noorwegen The Low Frequency In Stereo, totaal onbekend voor hun doortocht maar nadien door iedereen bewierookt. En zo was het gans het najaar door met sublieme sets van oa Salmonella Dub (dub uit Nieuw Zeeland), A Boy Named Thor (lof-fi), The Dirtbombs (soul garage), For Stars (beloften uit usa), Thight Bro’s From Way Back When (power), Victims Family (jazzcore legendes), Suman Sarkar + Pather Rose (traditionele Indische klanken), Jah Free/Vibronics (dub uit Londen), Tara Jane O’Neil (fragiele singer song), …
In het voorjaar van 2002 starten we onze 6e Theatertram, een samenwerkingsverband met het plaatselijk cultureel centrum om kleinschalige, onafhankelijke, dwarse, moeilijke(re) theaterstukken te brengen. Naast lokaal talent (Sam Paret en Frederiek Ampe, met eigen stuk), een afstudeerproject (Met Gesloten Deuren (naar Sartra) door Dominique Collet en Tineke Laureyns), iets gevestigder waarden (La Baracca met Un Dia Perfecto en theatergroep De Schaduw met S.T.O.U.T.) ook een opvallende naam met Wim Opbrouck (voor het eerst solo op een podium!!) die carte blanche krijgt in de reeks Een Avond Met en dit met muzikale humor invult. Ondertussen hangen er in onze ruimte zeer mooie foto’s van huisfotografe Nathalie, en we merken mooie kiekjes van gezelschappen die het voorjaar van 2002 mooi inkleurden; het begon met het sublieme midweek concert van Stars Of The Lid (die 2 songs brachten maar wel goed voor 60’ van relaxatie tot opwinding), extreme free jazz van W.O.O. Revelator, fanfare met Galatasaray, ingetogenheid met Manishevitz en Julie Doiron, stem-en vioolacrobatie met Iva Bittova, Japanse rock & roll gekte met The Mighty Moguls, Hollands grootsten met De Kift, Balkan meets Russiche accordeon met Duo Totale, Tsjechische avant rock met Uz Jsme Doma, Italiaanse jazzcore met Zu, Engelse ska met Rebelation, en als klapper de 10 Noren van Jaga Jazzist die wel niet allemaal op ons klein podium konden maar wel voor een verbluffende jazz postrock set zorgden, we schrijven dd 10 april 2002.
Stad Onderstroom 2002
Na de succesvolle editie van 2001 zochten we naar een mogelijkheid om met dezelfde partners ook deze zomer een culturele happening in Diksmuide te organiseren. En indien mogelijk liefst gratis toegankelijk. Na wat speurwerk, en dankzij ons regelmatig concertbezoek, kwamen we in contact met de mensen van Podium ’t Beest in Goes, Zeeuws Vlaanderen en via een Europees regio overschrijdend programma konden we een toelage aanvragen. En dat viel daar in goede aarde ‘eens niet uit twee grootstede’ was een niet onbelangrijke opmerking. Meteen konden we een pracht van een programma samenstellen; verschillende kunstenmakers konden beelden/installaties in het centrum van Diksmuide presenteren. Het publiek kon ook gratis naar drie films; de eerste was een samenwerking met de Diksmuidse Orgelkring, hun organist begeleidde op het orgel van de Sint-Niklaaskerk de film Sherlock Junior van Buster Keaton, fijn idee en geslaagde uitvoering. In de Diksmuidse deelgemeente Valdslo werd voor het eerst gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot filmprojectie op de voorgevel van de gemeenschapszaal De Zwaan. Some Like it Hot van Billy Wilder is een klassieker, maar helaas zagen de weergoden geen reden om hun medewerking te verlenen. Midden augustus kon men op de binnenkoer van het stadhuis genieten van de ontspanningsfilm Robin Hood, waarvoor de koer bijna te klein was. Qua concertaanbod was de keuze zeer ruim en aantrekkelijk; het begon met de sublieme soul stem van Lize met na hen ’t Hof van Commerce waarvoor zo’n 300 (400?) mensen niet binnen konden! Eind juli kwam uit Brussel en Wallonië respectievelijk Chacda met zeer ingetogen droomliedjes en na haar Redboy met poprock songs van hoog niveau. De week erop uit Engeland ska van The Splitters en op 17 augustus een festivalleke met uit Nederland Cold Pop Culture, wave met elektronica, Miss Moses en Spaceman Spiff die bewijzen dat Vlamingen kunnen rocken, alsmede levende legendes The Kids. Als afsluiter uit Brooklyn hevige reggae met Dr Israël. Hét hoogtepunt van deze avond was echter het eerste Belgisch Kampioenschap Luchtgitaar. 8 kandidaten schreven zich in voor deze discipline die genoot van gigantische persaandacht. Stankreich kwam als overwinnaar uit de bus (met het nummer Metal Warriors van Manowar) en mocht ons land vertegenwoordigen op de grote Engelse finale. Qua literatuur viel helaas de Gouden Muil weg, maar Peter Holvoet Hanssen bracht een sterke poëzie avond met begeleiding van het klezmer gezelschap On Fidldikn Mamzer, puike prestatie. Ook kon men in Goes en Diksmuide genieten van kunstfoto’s van de huisfotografen van beide clubs, respectievelijk Jeroen Moerdijk en Nathalie Honraet.
Najaar 2002
Concertgewijs wordt dit een druk najaar dat eind september begon met een indrukwekkend concert van Pinetop 7, na 4 klasse albums eindelijk eens op Europese bodem en meteen in 4 AD. Americana anno 2002 met sublieme songs en klasse live prestatie. Twee dagen later zaten we bij de meer singer song, ja soms folky met het (alweer) Belgische debuut van Nina Nastasia, mits meer promo/ondersteuning kan dit een vaste waarde worden. Via sterke concerten van The Soledad Brothers, die zelfs miss Meg White mee hadden om hun cd’s te verkopen, Enon, Dem Brooklyn Bums, The Black Heart Procession, Gallon Drunk en Morning Star kwam er een eind aan 2002. Dit najaar werd er achter de schermen gigantisch werk verzet en meer bepaald ivm de bouw. Nadat Stad Diksmuide in de zomer beslist had om het huis aan de Kleine Dijk 57 aan ons te verkopen, waarmee we meteen alleenrecht verkregen op de gehele site, moesten er meteen nieuwe plannen getekend worden. Via een architecten wedstrijd, en een beraadslaging op 31 oktober, onder de deskundige leiding van de Vlaamse Bouwmeester bOb Van Reeth, kreeg architectenbureau aRCHITEC uit Wevelgem de eer om de grootse plannen te ontwerpen. In een voorlopig ontwerp zijn de repetitie- en workshoplokalen ondergebracht in bunkers in de tuin, blijft de oude loods volledig staan en komt er een betonnen stulp boven, hierin komt aan de straatkant het café en achteraan de zaal, met daarachter berging. In het huis worden alle andere functies opgenomen zodat we straks gaan kunnen spreken over een stil en een luid huis.
2003: 2e erkenningronde, concerten, theater, bouwplannen concretiseren, …
Een akoestische studie bracht aan het licht dat onze concerten aan de luide kant te situeren zijn, en de omgeving waar we straks naar toe gaan eerder aan de (zeer) stille kant. Met andere woorden, dat we qua demping van het geluid extra maatregelen gaan moeten nemen. Wat in de praktijk zal neerkomen op muren van onze zaal die breder zijn dan één meter! Na uren vergaderen en bespreken zijn we, in samenspraak met aRCHITEC, tot het definitieve plan gekomen. Iedereen kan er zich ten volle in vinden en het geheel biedt zeer veel mogelijkheden om onze werking te ontplooien, en, via samenwerkingen en het ter beschikking stellen van de zaal aan derden, hét niet commercieel podium/cultuurhuis van De Westhoek te worden. Op zondag 23 maart 2003 organiseerden we een Open Deur Dag voor het grote publiek. En het moet gezegd, de zon was van de partij en we ontvingen meer dan 500 geïnteresseerden, zo’n grote aandacht hadden we echt niet verwacht. Iedereen luisterde met zeer veel aandacht naar de muzikale ondersteuning van het Russische Pakava It en de deskundige en uitgebreide uitleg van de architecten, plus de toespraken van de 4 partners. Onze voorzitter namens 4 AD (die tevens van de gelegenheid gebruik maakte om één minuut stilte te vragen voor de slachtoffers van de overbodige oorlog in Irak), namens Stad Diksmuide hoorden we van schepen Marc Deprez dat ons project een van de toonvoorbeelden is van een samenwerking tussen onze stad en een privé vzw. Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen, de heer Gunter Pertry, liet weten dat hij drie jongeren – cultuur peilers in onze provincie ziet, naast Brugge en Kortrijk staat 4 AD voor de invulling van de Westhoek regio. Als laatste spreker kwam Vlaams minister voor Cultuur de heer Paul van Grembergen ons, en de pop- en rockmuziek in het algemeen, een schouderklopje geven. “…Ik heb er evenveel plezier in, zo niet meer, om hier in de verre uithoek van Vlaanderen getuige te zijn van de plannen van een ongelooflijk dynamische ploeg jonge mensen die erin zijn geslaagd om, na vele jaren hard knokken met kleinschalige middelen, hun boeiend concept van wat een hedendaagse muziekclub kan zijn, gestalte te geven. Het is de beloning voor een volgehouden inspanning, een goed onderbouwde visie en een gestage publieksopbouw. Bovendien staren zij zich niet blind op decibels en de ‘incrowd’ van het Vlaamse muziekwereldje. In het concept van het gebouw zit de integratie vervat van functies, doelgroepen en kunstdisciplines. Er wordt niet alleen nagedacht over een zo breed mogelijke participatie van diverse doelgroepen, ook het leefmilieu en de kunsteducatie nemen een aparte plaats in. Ik hoop dat deze engagementen en de sociale bewogenheid die ik hier aantref en waardeer, blijvend als een rode draad doorheen dit huis en haar werking zullen lopen. Los van ons bouwproject was de activiteit op ons podium even intens als de voorbije jaren. We zagen (schitterende) concerten van lokale/regionale groepen, Tomàn, The Refugees, Dub and Dr. Ovar, Joey, Uncle Argylle, nationale acts als Krakow, Nostoc, Starfield Season, Proyecto Secreto, Flipo Mancini, … als internationale gezelschappen zoals Windsor For The Derby, The Ex, Konono No 1, Jablkon, Valina, Johnny Dowd & Willie B. Wilson, Songs : Ohia, Hangedup, We Insist, Hanson Brothers, Thalia Zedek, …. En, naast een tevredenheid over de publieksopkomst bij deze concerten, waren we best te spreken over de (nationale) persaandacht die we ontvingen. En de pers kan minder en minder om de clubs heen, enerzijds dankzij hun jarenlange volharding in het aanbieden van een breeds spectrum van rock en pop van basis tot bijna-top, en anderzijds dankzij de politieke daadkracht om vanaf 2003 15 Muziekclubs in Vlaanderen te erkennen, dat zijn er 6 meer dan tijdens de eerste erkenningronde. Een van die clubs programmeert uitsluitend klassieke muziek, een mooi bewijs dat het onderscheid klassiek/niet klassiek stilaan aan het verdwijnen is. Maar laat ons niet te vlug (en te luid) dromen… deze ingeslagen weg moet minutieus gevolgd, en waar nodig bijgestuurd, worden. In juni siert de naam Eugene Chadbourne onze affiches, ook zo’n persoon die in geen enkel jazz, avant garde, lo-fi, country, blues, punk, impro, … hokje te catalogeren valt. Naast een prachtige solo act krijgen we de Belgische primeur van Eugene en dochter. Ze brengen een hallucinante versie van Dead Kennedys ‘Nazi Punks Fuck Off’, het eerste nummer dat hij z’n dochter leerde, we kennen hier in de Westhoek andere vaders. Ook in juni, een subliem concert van Rroselicoeur, een Frans trio uit de bloeiende pots rock scène van onze zuiderburen. En gedurende juli en augustus staat Stad Onderstroom op de affiche.Stad Onderstroom 2003
Deze editie werd terug gestuurd/gecoördineerd vanuit het 4 AD hoofdkwartier maar kreeg invulling dankzij medewerking van de Diksmuidse Filmclub, Uitgeverij Meander, Diksmuidse Culturele Centrale, Schrijverscollectief Digther, Cultuurcentrum Kruispunt en volkscafé Brouwershuys, voorwaar een bont gezelschap. De opening was een tocht van (Vuile) Mong die met mini sketches de maatschappij, zijn bewoners en organisaties uiterst kritisch benaderde, en
ludiek ingevuld met een muzikant. De eerste voorstelling, en dus de officiële opener van Stad Onderstroom 2003 was in de cafétaria van het plaatselijk rusthuis. De dag erop kregen we het Europees podiumdebuut van de Japanse trip hop formatie Antennasia, die tezamen met Sutrastore, uit het zuiden van onze Westhoek, voor een actuele invulling zorgden van het begrip luisterconcerten anno 2003. Qua muzikale activiteiten zagen we deze zomer nog de Spaanse postrock formatie Henry, en Los Très verzorgde de soundtrack bij de tweede editie van The Belgian Air Guitar Championship. De winnaar werd, net als vorig jaar, Kris Achten uit Kapellen die meteen een plaats kreeg in de finale van het officiële wereldkampioenschap in Finland, waar hij de zilveren medaille haalde (en dit voor een eerste Belgische deelname ooit!). Verder gedurende deze ware zomer waren er 3 openluchtfilms van (oa Les Vacances de M Hulot en Johnny Guitar), een kunst aan weggeefprijzen actie, een uitstekende theateropvoering van Hans Roelens met een tekst van Danny Decaestecker ‘Norman & Warden’. En doorlopend een tentoonstelling in 4 AD met werken van John Lowie en op alle activiteiten een van de, zoniet hét succesnummer van deze zomer namelijk het museum van De Kift. Een caravan volledig omgebouwd en heringericht tot een mini museum, maar wel met meer dan 70 werken. Maximum te bezoeken per 2 personen, maar gedurende 10 dagen/avonden haalden we toch meer dan 2.000 tevreden bezoekers! Na Stad Onderstroom brachten we nog een extra clubconcert, want de vraag van Will Johnson om met z’n South San Gabriel te mogen concerteren, neen, daar konden we geen neen op antwoorden. We kregen dan ook een ontroerend mooi concert van hen, en als extraatje kon het talrijk opgekomen publiek ook nog genieten van The Long Winters, of hoe een clubconcert eind de zomer veel meer bracht dan men mag hopen.
De vergunning
Reeds op 15 september begon ons najaar met een exclusief en, akkoord we vallen in herhaling, maar toch, Belgische première van het Noorse Kaizers Orchestra. Dit zestal maakte veel ophef bij oa onze Noorderburen, in hun thuisland spelen ze reeds steevast voor uitverkochte zalen, en met hun aan Beefhaert gelieerd geluid is dit niet zo’n evidentie. Live was dit dan ook een meer dan gebeuren en het publiek was danig onder de indruk. Daarnaast wordt er keihard verder gewerkt aan (de voorbereidingen van) ons bouwproject. Uren wordt er (intern en met de architecten, ingenieurs, gespecialiseerde personen/organisaties, …) bekeken wat haalbaar is binnen het budget, proberen we op alle vlakken duurzaamheid zoveel als mogelijk te laten primeren, denken we aan ergonomische aspecten en halen ecologische principes het boven goedkope alternatieven. Midden oktober ontvangen we onze bouwvergunning waardoor alle administratieve verplichtingen hieromtrent achter de rug zijn en we ons kunnen concentreren op de praktische aanpak van het geheel. Maar eerst nog de enveloppen met de offertes afwachten… De eerste blijken nogal mee te vallen en de volgden ook, laat het ons zo stellen; op papier kost onze bouw niet meer dan de ramingen. Het kostenplaatje vh gehele project bedraagt € 1.250.000, een pak centen dus. We hopen dan ook dat de 10% marge die we in de begroting opgenomen hebben niet overschreden zal worden. Afwachten dus tot de uiteindelijke bouwwerken. Ondertussen starten we met werken die we, tezamen met onze vrijwilligers, kunnen uitvoeren. Een deel van de tuin dient eraan te geloven, met velen zijn we om de struiken, beperkte beplanting edm om te hakken en naar het containerpark te brengen. In onze rangen hebben we gelukkig 2 boomkappers, 25 meter de hoogte in, het zegt hen niets, en dan stuk per stuk de 4 populieren en 2 sparren naar beneden halen. Anderen smijten zich met volle overgave, en met beperkt materiaal en quasi zonder techniek, op het afbreken van diverse muurtjes, excuseer muren. Op een zondagmorgen zijn we er zelfs met 35 om 10.368 klinkers uit de loods te halen en op paletten te stapelen, kwestie van ze straks opnieuw te gebruiken. Neen, over de inzet van onze medewerkers hoor je ons zeker niet klagen.
Winter 03-04
Naast de bouw, en de gigantische papier en ambtenarij erbij, serveren we veel moois op ons podium. En we kunnen stellen dat de winter 03 – 04 een mooi beeld schetst waarvoor 4 AD staat, een gezonde mix aan stijlen met telkens oog voor Kwaliteit. Namen? Jello Biafra die 3 uur verbaal staat te bewijzen dat Bush en het ganse (Amerikaanse) systeem niet deugen, De Hollanders van Stuurbaard Bakkebaard die de erkenning niet krijgen die ze verdienen, de zesde doorgang van De Kift in Diksmuide, dit maal met hun opera 4X4, Nad Navillus, John Cunningham, Okkvervil River, Lewis and Clark, Whip, Anders Parker, Movietone, Crescent, allemaal namen die op een rustige, indringende manier kwamen musiceren, hip hop was er met de Propaganda tour van Castro en DJ Grazhoppa’s DJ Big Band ofte 6 dj’s die hun draaitafel tot instrument tunen, Belgische roots blues Durango (onthou die naam), Belgisch strafste mix Think Of One, op ons podium met hun Marokkaanse vrienden van Marakkech Embellage Ensemble, of Belgisch reggae met the Internationals, of Belgische straffe elektronica met Styrofoam (een uniek concert met live band). Electronica met jazz kwam er van het verrassende Poolse Robotobibok, uit Canada een superb The Silver Mt. Zion Memocrial Orchestra and Tra-La-La Band with Coir, overdonderende noise uitspattingen vd Japanners die Mono vormen, hardcore met Removal, blues van The Flaming Stars en live gigantische brok energie van The Black-Eyed Snakes, of wat dacht je van digitale punk uit Wit Rusland? Ambassador 21 is de naam, rustiger was het met de theremin-act Messer Chups. Misschien wel namen die niet zo in de oren klinken, maar dat was ook zo met The Van Jets, een frisse 70’s rockband uit Oostende. Niemand kende hen, hun 6e concert ooit en zie, de week erna winnen ze de finale van de rock rally, of hoe 4 AD steeds die stap voor is! Dat we voeling hebben met opkomend talent werd ook bewezen dor Ten Vrede Talent, een door ons opgezet concours waarvan de winnaar het Ten Vrede festival mag openen. Enkel voor West-Vlaamse groepen en liefst 48 inzendingen dongen mee naar deze plaats, 5 raakten door de preseselectie; Def Value, Doemojev, Dub & dr. Ovar, Sutrastore, en Mogul. De koppige formatie Dub & Dr. Ovar haalden de trofee binnen. Theatergewijs hadden we een mooi aanbod met Peter Verhelst, Christoph Vekeman, Amélie O., en de veelbesproken opvoering over vluchtelingenproblematiek (gebrachte in het ruim van een vrachtwagen die we lieten parkeren op de oever vd Ijzer wat een grote meerwaarde had) Saw it on Television/Did’n Understand van Michael Decock/Publiekstheater. 7 maart 04 Zondag 7 maart 2004, 7.30u des morgens, een camionette rijdt de site van Kleine Dijk 57 op, 2 mannen in overall stappen uit en lopen de loods binnen. De eerste werkdag van de uitvoeringsfase van onze bouw is begonnen, dat het een zondag betreft kunnen we enkel maar toeschrijven aan de flexibiliteit van onze werking. Beide mannen dienen de spanten vd huidige loods te verstevigen. Vol goede moed beginnen ze eraan. Wij kunnen enkel toekijken en zeggen dat het goed is. Een eerste vraag; hoe groot is de verwarmingsbuis bovenaan, kwestie dat ze voldoende opening laten, 80 of 100 cm. Bij nazicht blijkt het 100 cm te zijn. Enkele dagen later komt een andere ploeg betonplaten op het dak van de loods leggen, een eerste ingreep om de decibels niet naar buiten te laten. Nog wat later de eerste kranen om her en der aarde uit te graven, de achtermuur neer te halen, de werfweg aan te leggen, … kortom de bouw is effectief begonnen. Ondertussen mogen we stellen dat we een beetje weten wat bouwen zoal allemaal inhoudt. Grijze haren kweken maakt daar blijkbaar ook deel van uit. In het 4 AD hoofdkwartier is het echter geen kommer noch kwel, integendeel. Zo enthousiast we aan de bouw begonnen waren, minstens nog even enthousiast zijn we nu. En met enorme resultaten reeds. Opening in de eerstkomende maanden moet haalbaar zijn. Voor alle info ivm onze bouw verwijzen we graag naar (LINK BOUWTEKST) Wie dacht dat het podiagewijs zou stilvallen in 2004 mag deze gedachte snel opbergen. Na onze geslaagde Theatertram kwamen nogal wat muzikanten over de vloer. Enkele hoogtepunten waren de sterke live prestaties van The Ponys, passend in de opkomende wave golf maar met voldoende garage invloeden om het fris en spannend te houden. Zeker even fris was het kwartet uit Moskou Iva Nova, die avant garde, traditionele folk en punk in één ton zwierden. Juni kon niet energieker beginnen met No Means No, die mannen raken we nooit moe en zij blijkbaar ook niet, 2 uren onevennaarbare jazzcore, 2 dagen later de onvolprezen Billy Childish and The Buff Medways. Stonden ook niet mis op ons podium, en als zo iemand zegt ‘very, very nice club, thanks for the invitation’, ja dan leven wij ook (efkens, je kent ons) in een roes. En zo komen we bij Stad Onderstroom 2004 terecht. Voor het stadhuis van Diksmuide plaatsten we 5 bewerkte, kubistisch uitziende stenen, en kon de discussie (bij de oudjes die op de banken daar zitten) beginnen. Podiagewijs hadden we ondermeer de dubbel van 2 Belgische zwaar onderschatte groepen; Madensuyu en Hawaï, stom dat beide formaties niet meer bekendheid/aandacht krijgen. Zoals elk jaar waren er ook, dit jaar 2, openluchtfilms opgenomen in onze gratis zomerse happening. Steve + Sky was te bewonderen op de binnenkoer vh stadhuis, en, in het kader van het lopende Neruda jaar, kon men vanop de binnenkoer van de Post van Diksmuide genieten van Il Postino. The Forty Fives brachten dan weer kruidige 60’s rock ‘n roll en op 11 september nodigden we gans de wijk uit om te komen eten. Gedurende dat weekend was het statiewijkkermis en dit was onze laatste kermis dat we meemaakten. Zo’n 65 personen (= meer dan de helft vd uitgenodigden!!), hoofdzakelijk ouderen die hier anders nooit binnenspringen, kwamen langs en feliciteerden ons met de geste en de zelf gekookte vegetarische maaltijd ‘ziet er wel wat raar uit, maar het smaakt enorm’ hoorden we enkelen stil tegen elkaar zeggen. Na hen bracht Wrong ‘em Boyo nog een balkan getinte set, en later op de avond kwam Deep Culcha ft Lee Perry ons muzikaal straatfeest en Stad Onderstroom 2004 kleurrijk afsluiten. Het najaar bracht ons dan oa het mooiste van Spanje, de weemoedige Migala, oudgedienden Kim Salmon & the Scientists, Chicago Underground Trio kon amper op belangstelling rekenen maar was een van de beste concerten dit jaar. De dubbel Berg Sans Nipple + The Go Find zocht het meer in de elektronische hoek, waar een week erna Grails noisy en luid uit de hoek kwamen (die schone krijsende viool!), Holy Sons deed het dan weer stil en akoestisch, en in december was het variatie troef met een schuchtere Great Lake Swimmers frontman Tony Dekker, een spring in ‘t veld Jen Paches, blootsvoets met piano en drum en meer dan overgave, de vurige stede zond hun strafste rockband The Experimental Tropic Bluesband, Dandy Davy mag zich de beter singerwongwriter van Houthulst noemen, Brother Danielson was onze eerste artiest die concerteerde vanuit een boom en Will Johnson blijft ons nog steeds aangenaam verbazen met zijn song/schrijverskwaliteiten. New York Ska Jazz ensemble was ons laatste live concert, héél straf en Thierry disco verzorgde de overgang van 04 naar 05.
Voorjaar 2005
2005 werd opnieuw een sleuteljaar binnen de geschiedenis van Muziekclub 4 AD. Na vele jaren voorbereidend werk kon de organisatie eindelijk verhuizen naar haar op maat gemaakte en perfect uitgeruste infrastructuur. De eerste maanden van het jaar stonden volledig in het teken staan van het klaarstomen van de nieuwe locatie en het voorbereiden van de openingsfestiviteiten.
Ondanks deze grootscheepse voorbereidingen werd de reguliere werking van de muziekclub niet uit het oog verloren
Met spijt in het hart moesten wij echter de jaarlijkse 4 AD ‘Theatertram’ annuleren, omwille van praktische redenen. De theaterreeks, die steevast in het voorjaar plaatsvindt, viel niet te combineren met de intense voorbereidingen. De opschorting van de ‘Theatertram’ was slechts van eenmalige aard, in 2006 zal deze reeks wel hervat worden en tijdens Stad Onderstroom 2005 en in onze najaarsprogrammatie, zal de theaterliefhebber ruimschoots aan zijn trekken komen.
In januari en februari hielden we het concertgewijs ook heel rustig, om de werkdruk op de beroepsploeg, die de handen vol had met de bouw, niet te doen exploderen. In het voorjaar werd door hen en een aantal enthousiaste vrijwilligers de rest van de schilder –en verniswerken in de zaal, café en sanitair aangepakt, en werd de inrichting voor rekening genomen.
Eind maart en begin april vierden we het afscheid van de Bortierlaan 3 met concerten van Timesbold, Aroma di Amore (was ooit het eerste 4AD concert in 1988, de cirkel was mooi rondgemaakt), Das Aldi Combo en King Kahn & The Shrines. In die periode vond ook de finale van de tweede editie van Ten Vrede Talent plaats in onze oude locatie, met als overwinnaar de Brugse energieke ska/reggae formatie Najanonki.. Twee dagen na het laatste concert werd gestart met de verhuis naar de Kleine Dijk 57, een hectische week van alles in dozen stoppen, en het er aan de andere kant van Diksmuide weer uit te halen.
Op vrijdag 8 april was de laatste laag verf net opgedroogd toen de eerste nieuwsgierige bezoekers zich al aanmeldden. We hadden zeer weinig geslapen, maar wel de race naar de opening gehaald !
De meer dan vierhonderd genodigden konden voor het eerst kennismaken met Muziekclub 4 AD in haar nieuwe vorm. De verrassingsact werd verzorgd door een warm onthaalde Flip Kowlier, voor het speechgedeelte stonden in: onze voorzitter Didier Candry, Koen Cappon van bureau Architec, burgemeester Geert De Baille, gedeputeerde Cultuur Gunter Pertry, Federaal Minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte en Bart Carron als volksvertegenwoordiger en medegrondlegger van het Kunstendecreet. Op zondag 10 april was het dan de beurt aan Diksmuide en omstreken om een bezoek te brengen aan onze nieuwe infrastructuur en we merkten meteen dat de belangstelling voor zowel het nieuwe gebouw als de te ontplooien werking enorm was.
De week daarop werd het muzikale startschot van onze werking gegeven met een vierdaagse concertreeks. Tussen 14 en 17 april kwamen onder meer langs: Karate, Herman Dune, De Bossen, Soledad Brothers, Flat Earth Society, Hitch en The Thermals. Dit intense en gevarieerde programma zette de toon voor de rest van april en mei. Menig concertliefhebber zakte af naar Diksmuide en de reacties waren niks dan lovend, zowel over het concept, de klank als de bands. Daarenboven produceerde zelfs de luidste rock-’n-roll band geen decibel geluidsoverlast naar de buurt dankzij de, ook in de praktijk, perfecte geluidsisolatie van het gebouw. Kwamen onder meer langs: B. Fleischmann, Tomàn, Kiss The Anus of a Black Cat, Southern Culture on the Skids, Zion Train en Madrugada en Oneida. Eind juni kwam Smog ons nog verblijden met een hartverwarmend concert.
In die periode kreeg onze beroepsploeg een kleurrijke uitbreiding. Voor de gigantische klus die het vullen en leggen van de zandzakjes (samengesteld door maar liefst 6.500 juten wegende zakjes, elk 32 kg wegend, en gevuld met stabiel) voor de repetitie- en workshoplokalen inhield, mobiliseerden we het Diksmuidse vluchtelingencentrum. wee maanden lang waren zij dagelijks paraat op onze werf en voerden deze opdracht met een immense toewijding uit. En het mag gezegd worden, het resultaat is ronduit verbluffend en een mooi staaltje van constructietechniek.
Voor velen betekende het een ontsnapping aan de verveling en de onmacht niks anders te mogen doen dan het wachten op een goedgekeurde aanvraag of een uitwijzing. Deze kleine enthousiaste multiculturele ploeg werd een tijdlang een wezenlijk onderdeel van onze werking. Ze werden ook aangemoedigd het café en onze concerten te bezoeken en een enkeling sprong al eens achter de bar om een handje mee te helpen.
Zomer 2005
De zomer stond terug in het teken van Stad Onderstroom. Ditmaal werd het tentoonstellingsluik verzorgd door MaRf, een Gentse kunstenaar die garant stond voor één van de betere tentoonstellingen ooit in Diksmuide. Op zaterdag 2 juli werd Stad Onderstroom feestelijk ingewijd met een wandeling langs de beelden van MaRf (die verspreid stonden in de stad) en dit onder begeleiding van de Movin Easy Dixieband. Diezelfde avond nog vonden ook de eerste concerten plaats: een betoverende Marissa Nadler en een indrukwekkende Clem Snide.
Op 22 juli vertoonden we Quand la mer monte, bedoeld als openluchtfilm maar wegens abominabele weersomstandigheden uiteindelijk in onze zaal vertoond met in de hoofdrol Diksmuides acteertrots Wim Willaert, diezelfde avond ook muzikaal aanwezig. Hij behoorde, samen met de reuzen en hun (Noord-Franse) bouwers tot de hoofdrolspelers van deze veel te ondergewaardeerde film.
26 juli was D Day voor de koersliefhebber van Diksmuide en omstreken met het na tour criterium. Stad Onderstroom reed de culturele proloog en startte om 10u ’s morgens met de vertoning van de hilarische film Le Velo de Ghislain Lambert. Tot onze verbazing, en zeker gezien het vroege uur, mochten we twee maal een volle zaal verwelkomen. In de namiddag werd er in Droogvis en Algipan eigen-wijze koersliteratuur en –cabaret gebracht door Willie Verhegghe, Patrick Cornillie, De Koereurs, Hans Roelens en Hank Knockaert, Paul Rigolle, D.A.C.D. …
Op 29 juli vond een opmerkelijk breakcore event plaats: de Litouwse performer/muzikant Endiche vs Sat die een mix bracht van ruwe rauwe en harde break electro beat met theatrale/poppenkast performance afwisselend met opera dans- en gezangen. Uiterst bizar.
Op 13 augustus werd als vanouds weer ‘gegoudenmuild’ met huisdichter van dienst D.A.C.D en dat zorgde voor heel intieme momenten. En de dag erop was het de beurt aan de betere Vlaamse thriller met De Indringer, wegens hevige regen terug in de 4AD zaal ipv op de binnenkoer van het Stadhuis.
Na Stad Onderstroom brak een periode van welverdiende rust aan voor de 4AD medewerkers. De naweeën van de bouw (afwerking, een klus hier en daar), ondertussen door iedereen goedgekeurd, waren bijna achter de rug en het café was elk weekend in handen van drie enthousiaste jobstudenten.
Najaar 2005
De spits afbijten van de najaarsprogrammatie was weggelegd voor het multiculturele Fatima Spar und die Freedom Fries, dat een smakelijke mix van balkan, zigeuner, oriëntaalse pop en New Orleans swing bracht. Wat later kwamen Damien Jurado en Dolorean de herfst inluiden met ingetogen weemoedige klanken. 28, 29 en 30 oktober werd een drukke en gevarieerde muzikale driedaagse: op vrijdag ska-nostalgie met de Selecter, op zaterdag een clash tussen Westerse jazz en traditionele Marokkaanse percussie met Aywa en als kers op de taart een heuse Duyster avond in het kader van Clubside Down. Te gast waren Annelies Monseré, Drekka, Vollmar en At the Close of Every Day en alles was diezelfde avond nog live op Studio Brussel te horen.
Op 4 november gaven Melt Banana en Raxinasky een lap op de trommelvliezen en bezorgden het talrijk opgekomen publiek een onvergetelijke muzikale trip. En iedereen maar onder de indruk blijven van de prachtige akoestiek in de zaal, en de volledige stilte er rond. Een dag later was er de officiële opening van onze eerste 4AD tentoonstelling. Gastkunstenaar was Karl Vandeberghe, bekend van Focus tv, maar die ondertussen met zijn grafisch werk een diepe indruk op ons heeft nagelaten. Karl had zijn oog laten vallen op de, van binnen nog niet geheel afgewerkte, bunkers. Apart kader en aparte sfeer zorgden voor een unieke tentoonstelling die een maand lang te bezichtigen was.
De week erop stond het gerenommeerde Tamara Smyslova Theatre of Folk Music op ons podium en dat in het kader van Europalia Rusland. Dit gezelschap bracht een kleurrijke bloemlezing van Russische volksmuziek en dito dans en kostuums uit alle hoeken van Rusland.
Iets heftiger ging het er aan toe op 18 november met vuile rock en roll acts van respectievelijk zZz en The Gossip (wat een frontmadam). De week erop bleven we die lijn doorzetten met The Dead Rocks (surf uit Brazilië!) en Demon’s Claws. Het laatste optreden van 2005 was voor The Constantines die een prachtige (door Ricard) geladen set brachten. White Circle Crime Club verzorgde met verve het voorprogramma. Op 31 december vond de eerste echte fuif plaats in onze nieuwe zaal en het werd een voltreffer ! Veel volk, leuke sfeer, schitterende dansmuziek (met dank aan dj Thierry Disco) en geen decibel die naar buiten ging…
2005 zal de geschiedenis voor 4AD ingaan met afscheid nemen, verhuizen en openen. En het ontvangen van vele vele complimenten. Ja, West-Vlamingen en werken gaat hand in hand.
2006
Half januari werd onze vernieuwde straat, de Kleine Dijk dus, officieel geopend in 4AD. Hier hoorden we nog eens van onze buren dat zij ons niet horen. Dat er aan de muren affiches hangen met een volle agenda voor de komende maanden deerde hen dus niet.
Braakland/Zhe Building beet de spits van onze Theatertram af met de intrigerende monoloog ‘Lev’, over de uitvinder van de theremin, waarin acteur Luc Buysse muzikaal ondersteund werd door Rudy Trouvé en Geert Waegeman. De dag erop maakte het eighties avant-garde collectief Tuxedomoon duidelijk nog steeds een klassegroep te zijn met een uitmuntend concert. Februari bracht ons een mistige en donkere set van Sun O))) en Earth, eerlijke en met alcohol overgoten deuntjes van Baptist Generals en Two Russian Cowboys, De Kift (voor de zesde maal!) in jubileumplunje en Guido Belcanto met zijn ‘Grote Prijs’ als tweede luik binnen onze Theatertram. In maart draaide ons huis op volle toeren met kleppers als Unsane, Red Sparowes, Amen Ra en de Roemeense gypsies van Mahala Raï Banda. Ook de theatertram bracht ons goed volk met Wouter Deprez en zijn voorstelling ‘War’ en het Toneelhuis met het geest- en zinverruimende ‘Beats’ over de Beat-poets (o.a. met Josse De Pauw en Roland). Geestverruimend waren ook de adviezen die we van de commissie en de administratie ontvingen, voorafgaand de beslissing van de Minister van Cultuur omtrent de nieuwe beleidsperiode 2007-2009, in het kader van onze aanvraag tot erkenning en subsidiëring als muziekclub binnen het Vlaamse Kunstendecreet. Een extract:
‘4AD heeft een duidelijk en scherp afgelijnd profiel door haar unieke en eigenzinnige programmering, (…) in de marge opererende artiesten, en vervult zo een specifieke rol in het Vlaamse concertcircuit. De vzw 4AD vervult met succes haar rol van avontuurlijke muziekclub met een eigen gezicht in een moeilijke regio als de Westhoek (….) degelijk organisatiemodel, waardoor muzikanten als publiek er graag komen. De zorgvuldige afstemming tussen infrastructuur, accommodatie en inhoud mag als een schoolvoorbeeld gelden voor velen.’
Begin april komt Nederlands mooiste The Ex opnieuw langs, ditmaal in het goede gezelschap van de Ethiopische muzikanten Getatchew en de blinde Mohammed Jimmy Mohammed.
Op paasmaandag streden vijf groepen ten huize 4AD opnieuw voor de eer en een plaatsje op het Ten Vrede festival in de finale van Ten Vrede Talent. De stomende Kentucky Dare Devils, met een frontman in de stijl van Iggy Pop zelve, werden de winnaars. De dag ervoor luidden de paasklokken voor 1 jaar 4AD op de nieuwe locatie. De muzikale opluistering lieten we over aan de feestelijke Millenniums en dj Sven die na het optreden voor zwoele deuntjes zorgde. In april en mei verwelkomden we onder meer nog: The Slackers, Architecture in Helsinki, Th’ Legendary Shack*Shakers, de al even legendarische Peter Hammill en vrienden aan huis a Silver Mt Zion en The Black Heart Procession. Jesse – Big in Nashville - Dayton sloot het concertseizoen af met veel brylcream, tongue-in-cheek en fijne country. U merkt het, Variatie schrijven we hier steeds met een hoofdletter.
In juni bereidde het 4AD team zich in alle rust voor op een drukke Stad Onderstroom editie.
Eind juni organiseerden we een heuse straat barbecue, waarop we onze buren uitnodigden; een waar succes met meer dan 90 inschrijvingen ! Nogmaals bleek dat ze zeer tevreden waren over de integratie van 4AD in hun wijk en dat wij hen weinig tot geen overlast bezorgen. ‘Think global, act local’, voorwaar nog steeds brandend actueel binnen de 4AD werking en filosofie.
Eind juni ontvingen we ook het bericht waar elke vereniging in de kunstensector reikhalzend naar uitkeek: de eindadviezen en de subsidiebedragen voor de beleidsperiode 2007-2009: Voor 4AD betekende dit een bank vooruit en een verhoging van € 250.000 naar € 300.000.
De zon brak door en de zomer bracht ons ook de eerste groepjes die onze repetitiebunkers bezetten. En wat een bescherming bleken die halfondergrondse supergeïsoleerde lokalen te bieden tegen de verzengende julitemperaturen ! Ondertussen waren onze zomerjobstudenten er terug ingevlogen en ze beloofden van het café the place to be te van de Westhoek te maken, met diverse thema-avonden, toernooien en speciale hapjes en drankjes. Op zondag zetten we in juli en augustus net als vorig jaar de stoelen, tafels en parasols buiten voor een reeks zomerse terrasnamiddagen.
Stad Onderstroom opende dit jaar met een heuse party in het 4AD hoofdkwartier, met de plaatjes van dj Ollie- the rockin’ postman – en zijn dochter Siel. Samen met een aantal Diksmuidse verenigingen serveerde 4AD deze zomer weer een rijk cultureel en gratis aanbod met (openlucht)films (Bend it like Beckham, The Brothers Grimm, De Hel van Tanger), concerten (Cafe con Leche, Madensuyu, The Sessions), literatuur (Woord en Moord op de Blankaart), performance (Druppels van Water) en exposities (Zeedijk van Groen, Jelle Vermeersch en Peter Stuijck). Hoogtepunt van dit zomers cultureel gebeuren vormde Velomaandag, waar Stad Onderstroom borg stond voor het culturele luik binnen het Natourcriterium met onder meer een wedstrijd koers op rollen, een optreden van koersorkest Le Vélo Vert, de voorstelling ‘Me Velo’ van theatergroep Leporello en de films ‘Dood van een sandwichman’ (Robbe de Hert) en ‘Oswald (Henk Cnockaert).
Skatalites en Ozark Henry lieten eind juli achtereenvolgens onze zaal stampvol lopen. In de repetitiebunkers nemen de Portables een volledig album op en Bherman vertoeft er om een nummer voor zijn nieuwe album op te nemen. De ruimtes worden twee weekends lang het creatieve labo van Branie, een project van de Provincie West-Vlaanderen waarin vijf jonge klassiek geschoolde muzikanten samen met elektronica wizzard Jurgen Deblonde (Köhn, Portables) muziek maken bij amateurfilmpjes. Intussen kregen we ook heugelijk nieuws van diezelfde Provincie West-Vlaanderen, die met ons een vierjarig convenant wou afsluiten en ons tot kunstenambassadeur promoveerde. Daartegenover staat een jaarlijkse subsidie van € 12.000.
In september was het weer tijd om wat uit te blazen en lieten we naar aanleiding van de nakende verkiezingen, vier dagen lang de eer aan de vier democratische politieke partijen van Diksmuide om ons café te runnen. Het ‘politiek café’ werd een gigantisch succes: de Diksmuideling was massaal aanwezig met zijn/haar kritische vragen en de gemeenteraadsleden in spe bleken ook nog eens uitstekende patrons te zijn.
De Zwitserse doodgravers Dead Brothers luidden samen met lokale helden Zoldorattic het najaar in. Rock ’n’ roll gewijs konden we uitpakken met een aantal legendes: The Fleshtones, Dead Moon (laatste concert ooit in Vlaanderen, de band zette een paar weken later een jammerlijk punt achter haar meer dan twintigjarige carrière) en No Means No, drie groepen die nogmaals bewezen dat op keihard rocken geen leeftijd staat. In november publiceerde 4AD een vacature voor een extra medewerker promo, vrijwilligers en workshops die de nieuwe functie per 1 februari 2007 zou betrekken. Op het einde van de maand kregen we na jaren van fel op onze strepen staan, uiteindelijk toch gelijk in een geschil met de directe belastingen. Wixel, Johnny Parry en Nomad and Siaz kwamen bewijzen dat 4AD oog en oor heeft voor ontluikend en speels en eigenzinnig talent. The Veils en Steve Harley & Cockney Rebel stonden in voor het betere popwerk.
Op 2 december namen we de vrijwilligers mee op uitstap naar Duinkerke voor een bezoekje aan onze vrienden en Interreg projectpartners Les 4 Écluses. Wij brachten voor hen een voorprogramma mee, het Kortrijkse Hitch en in het voorjaar 2007 komen zij naar ons met een bus belangstellende Noord-Fransen en een voorprogramma uit hun regio. Er zijn ook plannen voor een gezamenlijk grensoverschrijdende promotiecampagne in beide regio’s én een vertaling van beide sites, respectievelijk naar het Frans en het Nederlands. La Moranera en Cafe con Leche jaagden de temperaturen in december naar tropische hoogten en The No-Neck Bluesband wist het publiek met een half acrobatische, half sjamanistische performance vol muzikaal experiment, ervan te overtuigen dat ze echt wel geen bluesband zijn. Dj Thierry leidde een tjokvolle 4AD zaal al dansend het nieuwe jaar in.
2007
2007 werd concertgewijs ingeleid door Ignatz en Califone. In februari waren Rocksteady7, Skambiance, Gèsman en Boom Pam aan de beurt. Onze tiende theatertram - de jubileumeditie telde één extra voorstelling - werd geopend door De Werf met het verrassende Confidenties aan een ezelsoor. Later die maand verzorgden Rouée Verveer en Frans Pelgrims de humoristische noot met hun stand-up comedy shows.
Ondertussen werd het 4AD team met een kracht uitgebreid die de workshops, vrijwilligers en 4AD promo onder handen zal nemen.
Maart bracht ons stevige rock ‘n’ roll met Triggerfinger, Hulk, Young James Long, Dÿse en The Abscenes; de fijne noordelijke pop en folk van Benni Hemm Hemm en Mi and L’Au en hoekige riffs en beats met Trans Am en Milgram (samen met een bus vol Dunquerqois naar aanleiding van het tweede luik van ons project met de Franse partners). Bob De Moor verzorgde onze intieme Een avond met… en Vanessa/ Swan lake bracht hoogstaand theater met internationale allures in Kijk mama ik dans. Op 23 maart organiseerde 4AD samen met VDAB, de lokale interim-kantoren en vakbonden voor het eerst een heuse jobstudentenbeurs, zowel voor de ouders als de toekomstige werknemers. De talrijke opkomst en enthousiaste reacties leiden zeker tot een tweede editie.
Ons podium was in april drukbezet met oa Taraf de Haïdouks, Fern Knight, Larkin Grimm, Great Lake Swimmers, Magnolia Electric Co, Radio Infinity en Jerboa. Vijf groepen streden om een plaatsje op het Ten Vrede festival in de finale van Ten Vrede talent. Sons Uniques ging welverdiend met de hoofdprijs aan de haal. Elvis Peeters vulde met zijn literair concert De Ontelbaren ons theatrale luik in.
Het concert van Great Lake Swimmers was meteen ook het eerste dat audiovisueel geregistreerd werd met het Sony ‘Anycast’ systeem. 4AD mag zich sinds april de trotse bezitter noemen van deze opnameapparatuur. Vanaf nu worden alle concerten, mits toestemming van de artiesten, opgenomen en gebrand op dvd zodat we een mooi archief kunnen aanleggen. Met deze uitbreiding zijn we trendsetter in Vlaanderen. We zijn immers de eerste club, na de Brusselse muziektempel AB, die kan pronken met deze hoogtechnologische installatie. Naast het aanleggen van een beeldarchief en het gebruik hiervan als eigen promomiddel is dit systeem ook interessant voor de muzikant zelf, en in het bijzonder de beginnende (regionale) bands. Via dit opnamesysteem is het mogelijk om voor hen een (basic) videoclip op te nemen en zichzelf eens aan het werk te zien. Met de aankoop van dit audio/video opnamesysteem, dankzij de middelen van de Nationale Loterij, zet 4AD terug een grote stap voorwaarts. Dankzij de minimale inzet van personeel, slechts één technicus kan het geheel coördineren en bedienen kan elk concert professioneel geregistreerd worden.
Mei bracht muzikaal veel mooie momenten met oa Cul de Sac, Kiss the Anus of a Black Cat, Do Make Say Think, Sparklehorse, Apse en Bl!ndman. Onze vrijwilligers stonden ook garant voor hun eerste party Fête Diverse, alwaar het dansen geblazen was tot in de vroege uurtjes. De Unie der Zorgelozen sloot met hun hartverwarmend ’t Meiske en ’t Manneke onze theaterreeks af. Het concertseizoen eindigde in groovy gitaargeweld met de krachtige sets van Wheels on Fire en Sticky Monster.
Juni was een kalme maand maar ons podium bleef niet ongebruikt: zowel de Franse formatie Bzzz als onze eigenste elektro-helden Goose sloegen een week hun tenten op in onze zaal voor een PA repetitie. Eerder dit jaar hadden we hiervoor ook al Balthazar en Jerboa te gast.
Dankzij BeauVent haalt 4AD in het kader van het project Zonnige Daken de zon in huis met de 34 zonnepanelen op ons dak. Binnen dit project plaatst BeauVent photo-voltaïsche-installaties op de (geschikte) daken van haar vennoten. Ons platte dak, het hoogste in de buurt en daardoor vrij van schaduw, leende zich daar uitstekend toe. Een PV-installatie bestaat uit zonnepanelen die stroom opwekken via de zon. Op het dak van de loods werd er een vermogen geïnstalleerd van 5,78 kWp (kilo Watt piek = nominaal vermogen). Deze installatie is samengesteld uit 34 poly-kristallijne panelen van 170 Wp elk en zal op jaarbasis ongeveer 5000 kWh aan groene stroom opwekken. Deze stroom zal volledig worden verbruikt door 4AD, wat onze energiekost voelbaar zal verlichten. Met deze investering willen 4AD en BeauVent het produceren van groene stroom stimuleren en samen werk maken van energiebesparing.
Begin juni ontving bureau aRCHITEC de bronzen plaket en € 2.000 voor ons gebouw in de vierjaarlijks architectuurwedstrijd van de Provincie West-Vlaanderen! ‘De jury beoordeelde deze renovatie als een project met een belangrijke voorbeeldfunctie. Het is een intelligent, no-nonsense project dat met beperkte middelen gerealiseerd werd. Hoewel het niet om een architecturaal uitgepuurd project gaat, biedt het op een degelijke manier wel een oplossing voor de lawaaioverlast en past het zich in zijn context in. De opdracht om op een originele manier aan de verwachtingen van deze specifieke doelgroep tegemoet te komen, lijkt geslaagd’, aldus de jury.
Stad Onderstroom gaf naar aloude gewoonte een fikse draai aan het zomerse culturele leven in Diksmuide en Flip Kowlier maakte in augustus de Diksmuidse fans blij met een try-out in 4AD.
De vrijwilligersploeg werd eind september getrakteerd op een onvergetelijk weekendje teambuilding in Limerlé en onze allereerste workshops werden wereldkundig gemaakt.
In het najaar kregen we Jack Oblivian, Kasai Allstars, Black Diamond Heavies, Don Howland, Qui, Vic Chesnutt, Sun O))) en vele anderen over de vloer.
Samen met De Kreun (Kortrijk), Les 4Ecluses (Duinkerke) en Le Grand Mix (Tourcoing) werd werk gemaakt van het grensoverschrijdende project ‘4x4’. Samen dienden we een dossier in bij Europa met rockmuziek als centrale thema en tal van gezamenlijke acties in het verschiet, zoals een gemeenschappelijke site, uitwisseling bands en publiek, etc…
De eerste 4AD workshops (onder andere geluidstechniek, concerten filmen, rockfotografie en koken voor artiesten) waren meteen een succes qua opkomst. Hiermee vulden we duidelijk een regionale nood in. Ook de repetitielokalen raakten steeds drukker bezet en eind december kregen zes van de repeterende bands de kans zich op het 4AD podium te bewijzen op de ‘Bunkermatinee’.
2008
Het voorjaar van 2008 stond volledig in het teken van het vieren van 20 jaar 4AD. Naast een feestelijke programmatie, werd er werk gemaakt van een mooi overzichtsboek met persoonlijke getuigenissen van medewerkers, sympathisanten, collega’s uit het kunstenveld en artiesten uit binnen- en buitenland. Ook werd er een e-book gemaakt dat je hier kan raadplegen. Op ons podium zagen we onder meer American Music Club, Wire, De Brassers, Centro-Matic, South San Gabriel, The Trashmen, Two Gallants, ICP Orchestra, Kocani Orkestar en Liars.
Begin juli gaf Interreg groen licht van voor het Europese ‘4x4’ project. De vier clubs sloegen dan ook prompt de handen in elkaar om het project zo snel mogelijk op de sporen te krijgen. Voor 4AD betekende dit ook het uitschrijven van een nieuwe vacature voor een 4x4 projectmedewerker. Uiteindelijk mocht Bart Haegens vanaf 1 oktober een nieuw plekje aan de 4AD bureau innemen.
Die zomer vond onder de vleugels van Stad Onderstroom de expo Gobal WARning plaats. In deze gratis tentoonstelling gaf een groep kunstenaars uit de ruime regio hun visie op de oorlog die de mens tegen de natuur voert en de nefaste gevolgen hiervan zoals klimaatsverandering en de opwarming van de aarde.
Het vrijwilligersweekend in Beaumont, eind september, luidde meteen een nieuwe en drukke periode in. Het 4AD workshopaanbod werd uitgebreid met nieuwe cursussen als Ableton en gitaartuning en een speciale masterclass Slide & Fingerpicking door niemand minder dan de Amerikaanse professor Bob Brozman.
Tot onze grote spijt werd de concerttoer van Flipper en hun legendarische bassist (Krist Novoselic van Nirvana) geannuleerd, maar er bleven gelukkig nog genoeg andere smakelijk opties op de 4AD affiche zoals My Brightest Diamond, Port ‘O Brien, Bob Brozman, Bembeya Jazz, Fanfare Ciocarlia, The Fuzztones en The Hanson Brothers. AB en 4AD programmeerden begin oktober onder de noemer ‘Wegwijzers in de nieuwe muziek’ respectievelijk in elkaars club fijne bands als Get Well Soon, Merz, Pelican en Torche.
Ons subsidiedossier voor de beleidsperiode 2010-2013 werd eind september bij de Vlaamse Gemeenschap afgeleverd. Nu is het wachten op de adviezen en de beslissing van de minister ergens in het voorjaar van 2009.
Halverwege november nam 4AD deel aan de allereerste klimaatconferentie voor de kunstensector, georganiseerd door het VTI. Daar bleken we als kleine speler in het veld uitstekend uit de bus te komen op ecologisch en duurzaam gebied.
De eindejaarsperiode staat voor de deur en dat betekent voor 4AD lichtjes uitbollen om er dan in januari weer met hernieuwde energie in te vliegen. Madensuyu, Boston Tea Party en The Present zijn de laatste op de affiche en op oudejaar zetten we met Bal Populaire alweer een wervelend punt achter een gevarieerd muzikaal 2008.
2009
De zestiende januari vlogen we er al weer in met onze nieuwjaarsreceptie en de zomerse klanken van Cafe con Leche. Meteen werd ook de nieuwe (datum tot datum) lidkaart geïntroduceerd: voor de luttele prijs van € 10 krijg je niet alleen een korting van € 3 op je ticket in 4AD, maar ook bij 4x4 vrienden De Kreun (Kortrijk), Le Grand Mix (Tourcoing) en Les 4Ecluses (Duinkerke). De maanden erop volgden nog muzikale toppers als De Kift, Asva, Crystal Antlers, Mariee Sioux en Rupa and the April Fishes. Op 7 maart vond de, ondertussen 3e editie, van onze vrijwilligersparty plaats, onder de veelzeggende en ronkende naam 4ADHD-TD. Je ziet van hier dat dit weerom een reuzensucces was!
In het voorjaar ging 4AD op zoek naar haar eerste band in resident. Deze zoektocht verliep in samenwerking met Vi.be (Poppunt). Winnaar werd Mary & Me, een Gentse band waar 4AD rotsvast in gelooft. De hierop volgende maanden repeteerde Mary & Me geregeld in onze zaal en kregen ze juridisch, praktisch en artistiek advies. In het kader van 4x4 zal de band ook ingeleid worden in het Noord-Franse concertwezen om op die manier hun podiumkansen over de grens te vergroten.
Eind april viel de beslissing van de Vlaamse regering omtrent de nieuwe subsidieperiode 2010-2013. 4AD werd een bescheiden verhoging toebedeeld van € 300.000 naar € 320.000 en stelde zich, in deze tijden van economische onzekerheid, een tevreden organisatie.
De tweede reeks workshops werd afgerond met cursussen als Concertbelichting, een Poppunt infosessie, Homerecording II, Ableton Live en Geluidstechniek II. Op het podium zagen we ondermeer Z’EV, Slim Cessna’s Auto Club, DOA, Geoff Farina, Tomàn en Falling Man. Voor Ten Vrede Talent hadden we een record aantal inschrijvingen, maar liefst 142! De winnaar Look & Trees mocht op 8 mei het Ten Vrede Festival openen. Op 6 mei kwam les 4Ecluses met een volle bus enthousiaste Dunkerquois op bezoek voor het concert van hun stadsgenoten Yolk en het Schotse The Phantom Band. 10 jaar vzw De Boot bracht ons op 16 mei in Merkem, voor de concerten van Kim Janssen en Whip in een unieke en intieme setting in een scheepsruim, ten midden van de polders.
De Theatertram rammelde voor de 12e keer langs en bracht ons ditmaal lekkers van Union Supsecte, De Figuranten, Ter Bescherming van de Jeugd en een spoken word van Eugene Robinson (frontman Oxbow). Het werd stilaan zomer en Ricardo Lemvo, Briskey en Ozark Henry mochten onze zaal nog eens doen vol lopen, vóór Stad Onderstroom er opnieuw aan kwam.
Sinds 2009 merken we een stijgende interesse voor onze (meerdaagse) PA repetities op. Vaak koppelden de bands deze dan aan een concert in onze zaal. Af en toe vonden ook last minute miniconcerten plaats, waar enkel de snelste 4AD intimi van konden genieten. Kwamen hier al (geregeld) eens bivakkeren: Das Pop, Goose, Ozark Henry, The Bony King of Nowhere, Waxdolls, Team William, The Galacticos, Henri Prosper en Absynthe Minded.
Stad Onderstroom, opnieuw in samenwerking met Natuurpunt, de Filmclub en Linx+, bracht ons fijne concertjes van onder meer Sidi Caravan, Los Callejeros, Bob Log III en Los Willems Vermandeiros. We namen formeel en op feestelijke wijze afscheid van theatergezelschap Periekel, Cie De Goesting zorgde voor het theatrale luik met ‘Omtrent Jeanne’ en Peter Holvoet Hanssen en diens eega Noëlla Elpers toverden natuurdomein de Blankaart om in een sprookjesachtig Kapersnest in het kader van het literaire Île d’Amour. Ook de openluchtfilms waren dankzij het mooie weer een overdonderend succes. Ondertussen kwamen levende legendes The Oblivians en The Gories (Mick Collins!) op 13 juli nog eens een stomende garagedubbel verzorgen (het enige zaaloptreden in ons land!).
Het tentoonstellingsluik vond opnieuw plaats in de loods Kleine Dijk 33 met de expo AF/scheid/AFbraak. Binnen afzienbare tijd gaat dit gebouw tegen de vlakte en moet ze wijken voor een woonproject. Het gebouw heeft een lange geschiedenis: van schoensmeerfabriek Ça Va Seul, Limonadefabriek Debackere, De Brandweer, een volleybalclub tot Stedelijke Technische Dienst. Dertien kunstenaars streken er deze zomer als laatste gebruikers neer en brachten met deze tentoonstelling een ultieme groet, voordat het gebouw definitief uit het stadsbeeld wordt gewist.
4AD werkte ook aan haar maatschappelijke missie met onder meer de jaarlijkse burenbarbecue, waar we alle buren van de Kleine Dijk trakteren op een lekkere maaltijd en een gezellige avond.
Daarnaast kregen we in de eerste helft van 2009 opnieuw een aantal veroordeelden over de vloer. Sinds een tweetal jaar werkt 4AD samen met het justitiehuis. Veroordeelden kunnen bij ons terecht voor een uitvoering van hun straf (in de vorm van allerhande klusjes), wat heel wat positieve ervaringen opleverde voor beide partijen.
Voor 4x4 werd er veel gezamenlijk werk geleverd achter de schermen: een gemeenschappelijke lidkaart en website op poten zetten, gezamenlijke promo, residenties en uitwisselingen, etc. De Clubcirquit marquee op Dour werd één dagje gereserveerd voor de 4x4 partners.
Op vrijdag 7 augustus was 4AD ‘Club in Residence’ op het Folkfestival Dranouter, een nieuw initiatief hunnentwege, nadat ze 2 jaar na elkaar met een Artist in Residence werkten. Wij kregen de primeur, een mooi teken van erkenning van één van de grootste (onafhankelijke) festivals van het land. Tijdens deze festivaldag stond 4AD in voor het programma in de Flamundo tent met groepen als De Kift, Rudy Trouvé Septet, Rupa and the April Fishes, Madensuyu en Konono n°1. 4AD voerde het ganse weekend promotie in een tentje naast de Flamundo, waar geïnteresseerde bezoekers zich konden inschrijven op de nieuwsbrief en deelnemen aan de wedstrijd. Daarnaast stippelden we een avontuurlijk 4AD parcours uit doorheen de programmatie van zaterdag en zondag.
Op 12 september vertrok er een bus vanuit Diksmuide richting Tourcoing, waar 4AD opnieuw Club in Residence was, ditmaal tijdens het Radar Festival in Le Grand Mix. Kwamen ondermeer langs: Scott Matthew, Jessie Evans en Magnolia Electric Co. We runden op Radar ook onze eigen bar en wisten de Fransen te verleiden met lokale Diksmuidse bieren en kazen.
Dez Mona beet (na een weekje PA repetitie bij ons) samen met Blackie & The Oohoos de spits af van het nieuwe concertseizoen. Naast het ijzersterke Celan en een memorabele Joseph Arthur wisten we ook € 800 bijeen te sprokkelen ten voordele van 11.11.11, met het concert van lokale blueshelden The Refugees, die van dit concert ook nog eens een live album plannen. Oktober stond ook in het teken van de volledige nieuwe en langverwachte 4AD website die in een nieuw en functioneler kleedje werd gestopt. In november was het de beurt aan Wouter Deprez met de try-out van zijn nieuwe stuk ‘Je zal alles worden’. We verwelkomden Westtalent voor de organisatie van de halve finale en onze vrienden van Bug Klinik, voor een nieuwe editie van 9 to 5, een nachtje vol electronics. Oude getrouwen Oxbow, Zion Train, The Low Frequency in Stereo en The Black Heart Procession kwamen nog eens bewijzen nog steeds brandend actueel te zijn, en in het kader van Europalia China kregen we de gerenommeerde artieste Liu Sola over de vloer. In december hield het Duyster team halt ten huize 4AD met in het kielzog William Fitzsimmons en Isbells en Kate York. Eind december organiseerden we voor de twee maal een heuse Bunkermatinée, waar de bands uit onze repetitielokalen even het beste van zichzelf mochten geven op het 4AD podium. Het jaar sloten we in stijl af met ons traditionele gratis dansfestijn Bal Populaire. Ondertussen werd ook de 4x4 website gelanceerd, waarop het videogedeelte 4x4TV met beelden van concerten in de vier grensoverschrijdende clubs, een prominente plaats inneemt. Te vinden via www.4x4music.eu
Voorjaar 2010
In januari verwelkomden we tot twee maal toe de jongens van The Black Box Revelation in een uitverkocht huis, nadat ze eerst een week lang onze zaal bezetten voor de voorbereiding van hun nieuwe live show. In februari kregen we onder meer de Dranouter Rockrally XS, Netsayi, The Black Angels, Absynthe Minded, Baloji, Japandroids, Sheetah et les Weissmüller, Shearwater, Slow Club en Cody over de vloer. Begin 2010 zegden we ook definitief vaarwel aan onze hardnekkige entreestempels, ten voordele van propere en kleurrijke polsbandjes.
In maart hielden we een benefiet voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti met optredens van Gurzuf en Kájhem Orchestra en aansluitend een spetterende vrijwilligersfuif. Opbrengst: € 1.000! De rest van de maand hielden we het kalm met concerten van Spectrum en het Franse Cotton Club en een geslaagde uitstap naar Duinkerke, waar Triggerfinger en Boston Tea Party in Les 4Ecluses het beste van zichzelf gaven. Een volle bus publiek en een uitwisseling van onze vrijwilligersploeg maakten het plaatje compleet.
Enkele dagen na de loeiharde concerten van Thrones, Ovo en Nadja mochten op Paasmaandag de Ten Vrede finalisten aantreden: Little Elmo werd de publiekswinnaar, The Catatonics de jurywinnaar. Beide bands mochten op vrijdag het Ten Vrede festival opwarmen. In opvolging van Mary&Me werden diezelfde Catatonics een tijdje later gekozen uit 131 ingeschreven kandidaten als winnaars van de tweede 4AD Vi.be in residence wedstrijd.
Nauwelijks een week later vond het eerste ‘4AD rocklab’ plaats, een driedaagse workshopreeks die alle facetten van muzikant-zijn belichtte, met overnachtingsmogelijkheid in het 4AD artiestenhotel. Sessies als songwriting, stemtechniek, gitaar- en drumtuning, DIY, tips en tricks van de muziekmanager, geluidstechniek, ‘hoe wordt ik een podiumbeest?’ kwamen aan bod. Het Israëlische TV Buddhas gaf een workshop ‘toeren in Europa’ en vulde ’s avonds het concertgedeelte in. Josse De Pauw was als eerste te gast in onze allerlaatste Theatertram (het concept wordt voortaan niet meer gebundeld, theater wordt een continu onderdeel van de reguliere programmatie). Later kregen we ook nog bezoek van Ludo Mariman en oude bekende Elvis Peeters.
April en mei stonden in het teken van ‘Vijf jaar Kleine Dijk’. We wisten heel wat fijne namen te strikken voor deze feestprogramma zoals Rajery, Tiny Legs Tim, De Mens, Dick Dale, Speedball JR, At home with Sophia, Lightning Dust, Marble Sounds, Black Diamond Heavies, The Tubs, Wovenhand, The Black Atlantic en Tamikrest + Dirtmusic.
Zomer 2010
In juni mochten we voor de tweede maal onze vrienden van The Ex samen met Getachew Mekuria verwelkomen, voor een schitterende seizoensafsluiter. Maar lang blijft het niet rustig ten huize 4AD: we verlenen op 22 juni onze medewerking aan het Sunbeam scholierenfestival, op 30 juni is er de jaarlijkse burenbarbecue en op 2 juli is er al weer de aftrap van de elfde editie van Stad Onderstroom met Strange Boys en Too Tangled.
Op vrijdag 16 juli trokken we samen met onze Interreg partners richting Dour festival, waar we die dag opnieuw een 4x4 podium mochten inrichten. Een hele zomer lang stonden we samen met De Filmclub, Linx + en vzw De Bron garant voor een portie muziek, literatuur, openluchtfilms en een tentoonstelling, onder de noemer Stad Onderstoom.
Op 6 augustus werd de viering ’70 jaar Willem Vermandere’ voorbereid ten huize 4AD en trokken een schare Vlaamse artiesten zich terug voor de repetities in één van onze zomerhittebestendige repetitiebunkers.
4AD en 4x4 presenteerden op 13 augustus eenmalig de interactieve geluidsinstallatie Symphonie Electro-ménagère van het Franse collectief Métalu à Chahuter. Voor de voorbereiding van deze wonderlijke installatie, een interactief en mobiel muzikaal huis waarin bezoekers zelf muziek kunnen produceren via allerlei manipuleerbare huishoudelijke onderdelen, resideerde het collectief onder meer een week in 4AD. Ook de mannen van Goose kwamen in augustus even in 4AD resideren voor een PA repetitie, en koppelden daar een door het publiek fel gesmaakte try-out aan vast. De zomer van 2010 bracht ook het afscheid van onze vi.be band in residence, het Gentse Mary & Me, dat langs kwam voor hun allerlaatste PA repetitie.
In september, voor 4AD traditioneel de maand met een lege concertagenda, vonden belangrijke en intensieve voorbereidingen plaats voor de toetreding tot het Charter Duurzaamheid en het op poten zetten van een nieuw Europees project met Engeland en Frankrijk dat zal luisteren naar de naam IC Music.
Om onze vrijwilligers te bedanken voor hun supergemotiveerde inzet gedurende het voorbije concertseizoen, trokken we eind september samen met hen naar Nieuwpoort voor een weekendje vertier en plezier. Veel zee hebben we niet gezien, maar we hadden genoeg aan elkaars gezelschap.
Najaar 2010
Zondag 3 oktober werd een droeve dag voor Diksmuide en 4AD. In de voormiddag waren er nog de interessante Congo lezingen van Marjan Dewulf (onze medewerkster die een onderzoek voert naar het omstreden standbeeld van Jacques de Dixmude) en David Van Reybrouck. Een hoogdag voor Danny Decaestecker die zich samen met de Congowerkgroep al jarenlang over de netelige kwestie van het standbeeld boog. ’s Avonds sloeg het noodlot echter toe, Danny’s grote hart begaf het. Een ongelooflijk verlies voor cultureel en politiek Diksmuide maar bovenal een zeer schone mens die ons veel te vroeg moest verlaten. Een schok passeerde ook door 4AD want Danny steunde ons door dik en dun sinds de oprichting in ’88…
In de geest van Danny werkten we hard verder om van Diksmuide en de Westhoek een nóg mooiere plaats te maken. Op zaterdag 16 oktober zag ons publiek, dankzij 4x4, voor het eerst een staaltje van LED verlichting boven het podium hangen. Het nieuwe seizoen bracht ons naast tal van fijne concerten (Reverend Peyton’s Big Damn Band, Westerbergs and Heavy Hearts, Micah P. Hinson en Behrman) ook boeiende gesprekken over het reilen en zeilen in het muziekwereldje met Catatonics, onze nieuwe vi.be band in residence. Ozark Henry verkoos 4AD om zijn kersverse internationale band aan het publiek voor te stellen en zijn nieuwe repertoire in te oefenen en twee dagen later barstte de complete hel los met Drums are for Parades en het Noorse Shining. Nog twee dagen later trakteerde Jim Jones ons op een avondje pure rock-’n-roll. Ook Wire repeteerde hier in het najaar en presenteerde hun nieuwe plaat in de 4AD zaal (met het geweldige Madensuyu, dat op het randje van de internationale doorbraak zit, als support). 4AD bracht je naar verre oorden met wereldartiesten als Asere en Vieux Farka Touré en dichter bij huis speelde Amatorski hier voor het eerst in West-Vlaanderen. Steve Wynn was zoals steeds de vriendelijkheid zelve (en gebruikt als promo- en persfoto’s nog steeds die voor de zandzakjes van onze 4AD bunkers!).
Het publiek verdrong zich voor Triggerfinger, dat met hun straffe en nieuwe doorbraakplaat eindelijk ook in eigen land aan de bak komt. Voor ons waren het geen nobele onbekenden meer, we hadden ze hier al te gast in 1998 en 2007 en qua live explosiviteit hebben ze nog aan niets ingeboet! In december kwam Stef Heeren reeds voor de vierde maal langs met zijn Kiss The Anus of a Black Cat, om alweer een pareltje van een nieuwe plaat voor te stellen. Overtuigen deed hij opnieuw.
In het kader van het 4x4 festival zagen wij een hartverwarmende Dandy Davy en een enigmatisch Rangda met Sir Richard Bishop en Ben Chasny. Op Kerstavond groepeerden enkele 4AD’ers zich naar jaarlijkse traditie in Oostende om alleenstaande ouderen of minder gegoeden een kerstmaal op te dienen. Met Bal Populaire gingen we swingend van oud naar nieuw met onder meer dj’s Little Trouble Discs (aka Little Trouble Kids).
In het najaar 2010 kreeg de 4AD voetbalploeg definitief vorm. Een allereerste match tegen De Zwerver/Leffingeleuren eindigde in een overweldigende nederlaag voor ons, maar werd een paar maand later gelukkig recht getrokken met een nipte 5-4!
Voorjaar 2011
De mannen van Arbeid Adelt! waren de eerste logés van het nieuwe jaar en speelden een try-out concert van hun legendarische album ‘Jonge Helden’. Op woensdag 2 februari was gans muzikaal Vlaanderen eventjes jaloers op ons, want niemand minder dan Godspeed You! Black Emperor speelde die avond de slotshow van hun Europese tour in 4AD. De vraag kwam van hen zelf, want na zalen met een capaciteit van 1.000 tot 5.000 man plat gespeeld te hebben, wilden ze hun tournee op een iets meer menselijke schaal afsluiten. En het werd ten huize 4AD. Maar we vergeten natuurlijk ook niet de fijne concerten van Murder, Wouter Deprez samen met Wannes Capelle en Rocksteady7 te vermelden. De politiek denkt aan wettelijke maatregelen inzake geluidshinder, wij speelden hierop in met een uitgebreide infosessie en de mogelijkheid tot het goedkoper aankopen van een paar kwalitatieve oordopjes.
Op 3 maart 2011 ondertekenden 106 West-Vlaamse bedrijven het Charter Duurzaam Ondernemen (een samenwerking tussen Provincie West-Vlaanderen, Pom, Voka en studiebureau Veritas) in de zaal van 4AD, waaronder ook wij zelf, als eerste culturele instelling in de provincie. Na het indienen van een actieplan werken we een klein jaar lang op de door ons te verbeteren punten, met de bedoeling in 2012 het label van ‘duurzame onderneming’ te krijgen. Een aantal aandachtspunten zijn: mensvriendelijk ondernemen (arbeid, gelijke kansen beleid, opleiding etc.), integreren duurzaamheid in bedrijfsinfrastructuur, afvalbeperking, energieverbruik, rationeel waterverbruik, noodprocedures om de impact van calamiteiten te beperken, omgevingshinder minimaliseren, globale verkeersimpact reduceren. Het zijn stuk voor stuk zaken waar 4AD zich al van bewust is, maar waarin we zeker nog extra inspanningen kunnen doen.
Ons Rocklab workshopweekend was helaas geen succes, ondanks het grote enthousiasme bij de deelnemers en de lesgevers zelf. We zoeken uit waarom. De jaarlijkse jobstudentenbeurs in de 4AD zaal, is samenwerking met Unizo, was wel terug een voltreffer.
De West-Vlaamse deputatie besliste in maart dat 4AD samen met Dranouter het voorstudietraject mag voeren omtrent de muzikale invulling van de herdenking ’14-’18, onder de noemer ‘Gone West’. Marshall Allen, bijna zo oud als de oorlog die achter ons ligt, bracht met zijn 87 lentes een kwieke en tegendraadse free jazz set en de al even legendarische Grant Hart slaagde er op zijn dooie eentje in het publiek bijna twee uur aan hun stoel te doen kluisteren. Samen met Covy & Vanhaelst organiseerden we La Nuit Bordeline waarbij een bus uit de regio Armentières, Bailleul en Mesen richting 4AD reed. Op zaterdag 9 april kaapten ze de 4AD site met concerten, kortfilms, performances en dj sets en een expo. Ook de dag erop stond in het teken van Noord-Frankrijk; 4AD werd heel even verbouwd tot koerstempel voor ‘Paris-Roubaix’, een eetfestijn in Franse stijl met literatuur, illegale weddenschappen en natuurlijk live koers.
Das Pop kwam langs voor een try-out en een dag later het fenomenale The Young Gods met in hun kielzog het Rijselse Cerceuil. Onze vrienden van Les 4Ecluses legden speciaal een bus in naar het concert, dus ook de ‘Franse connectie’ was deze avond verzekerd!
Onze nieuwe vi.be Artist in Residence wedstrijd i.s.m Poppunt leverde 170 inschrijvingen op. Op maandag 25 april werd de strijd beslecht en het Sint-Niklaase Vegas! ging er met de eerste plaats van door, dankzij hun energieke live set en no-nonsense filosofie.
Het IC Music project (Interreg IV, Twee Zeeën programma) werd halverwege mei goedgekeurd en daar zijn we natuurlijk uitermate blij mee. Acht partners bestaande uit een mix van vertrouwde (4AD, De Kreun, Les 4Ecluses en Le Grand Mix) en nieuwe Franse en Engelse gezichten (La Cave aux Poètes in Roubaix, La Lune des Pirates in Amiens, Superact in Taunton en Phoenix in Exeter) slaan de handen in elkaar vanaf 1 juli 2011 tot en met juni 2014. IC Music staat voor ‘International Cooperation through Music’, een grensoverschrijdende samenwerking waarin we niet alleen artiesten zullen introduceren en begeleiden over de grenzen heen, maar ook professionele knowhow zullen uitwisselen binnen een breder theoretisch (conferenties voor muziekprofessionals) en praktisch kader (culturele acties).
Kingdom kwam, zag en overwon het 4AD publiek op 7 mei en hetzelfde kan gezegd worden van Pere Ubu’s David Thomas, die er ondanks zijn precaire gezondheid toch in slaagde een indrukwekkende show neer te zetten. Bij het samen nuttigen van een drankje vertouwde hij ons dit nog toe: “Het is precies in zulke kleine steden dat een avond meer kan worden, jullie moeten er meer voor doen dan in de grote steden, het publiek evenzeer en dan moeten wij ook een tandje bijsteken. Jullie maken meer het verschil dan gelijkaardige plaatsen in grote steden.” Een mooier compliment kan je je niet inbeelden.
Met Bo Ningen en Secret Chiefs 3 doen we nog eens lekker tegendraads om het concertseizoen af te sluiten. Na de jaarlijkse afspraak met de buren en de vrijwilligers op onze barbecue en de logistieke steun aan het Sunbeamfestival zijn we weer helemaal klaar voor een nieuwe editie van Stad Onderstroom, dat meteen een schot in de roos belooft te worden met de sprankelende openingsavond (Hoquets en Gablé).