expo

Zondag 29 06 '08 - Zondag 24 08 '08

Peter Defurne, Katy Dehoorne, Gilbert Degryse, Martine Platteau, Sammie Hemelsoen, Bart Verhalleman, Sven Verhaeghe, Robie Vanoutryve, Peter Simoen, Karl Vandenberghe, Jelle Vermeersch, Patrick Steen

Een groep kunstenaars uit de regio geeft hun visie op de oorlog die de mens tegen de natuur voert en haar nefaste gevolgen zoals klimaatsverandering en global warming.

Peter Defurne: 'Future Farm'

Met 'Future Farm' wil Peter Defurne via objecten, studies, tekeningen en ander beeldmateriaal een alternatieve evolutie presenteren. Een confrontatie met de nakende veranderingen die mens en klimaat zullen doormaken (de fragiele toekomst en de nauwe link tussen evolutie en zelfdestructie), gespeend van de nodige relativeringszin, introspectie en humor.

Katy Dehoorne

Katy Dehoorne gaat in haar schilderijen op zoek naar de ambivalentie binnen de idee van de opwarming van de aarde. Het stijgende waterpeil heeft dramatische gevolgen voor mens en dier, maar dat bedreigende water is paradoxaal ook de bron van alle leven en een symbool van rust. Ook doden drijven immers op water.

Gilbert Degryse

In een drietal installaties gaat Gilbert Degryse de confrontatie met het thema klimaatverandering aan. Zijn vertrekpunt vormen een aantal puur wetenschappelijke gegevens en via een didactische benadering van oorzaak en gevolg zoekt hij naar een oplossing die finaal een filosofische inslag heeft.

Martine Platteau: 'De Passanten'

‘De Passanten’ is een videowerk van Martine Platteau. Op een schoolbord worden met een natte vinger portretten getekend. Mensen die komen en verdwijnen, telkens weer opnieuw. De portretten raken niet af want ze verdampen te snel, net als de herinneringen aan al die mensen.

Sammie Hemelsoen

Sammie Hemelsoen presenteert twee kortfilms met als onderwerpen energiegebruik, industrie en natuur. Daarin onderzoekt hij hoe al deze zaken nauw verweven zijn met elkaar maar ook fel contrasteren en elkaar finaal ook soms uitsluiten. Of zit de mens daar voor iets tussen?

Bart Verhalleman

Bart Verhalleman benadert de problematiek vanuit zijn typische tekeningen en schilderijen. Bart is werkzaam in de kunstateliers van De Lovie, een centrum voor begeleiding van personen met een verstandelijke handicap, waar hij voluit de kans krijgt zijn aparte verbeeldingskracht verder te ontwikkelen en vorm te geven aan zijn eigen wereld(beeld).

Sven Verhaeghe: 'When Dead Deer Die'

In de installatie ‘When Dead Deer Die’ symboliseert het hert – van oudsher een symbolisch dier – het latente gevaar van de doorbroken relatie tussen mens en natuur. Indien wij deze haast mythische relatie niet herstellen, onderschrijven wij onze ondergang. Zo lang het beeld van het dode hert gedroomd wordt, is er nog hoop.
top

Robie Vanoutryve

In een tweetal oudere werken, opgehangen in de kapel van het begijnhof, worden de vervuiling en de verstoring van het natuurlijk evenwicht zichtbaar gemaakt. Frisse kleuren en anekdotiek relativeren de zwaarte van de thema’s. Een derde werk in de oude Technische Dienst – ter plaatse en met minimale middelen gemaakt – is een in grijstonen opgebouwde ode aan de aarde en haar dialoog met water, vuur, licht en duisternis.

Peter Simoen: 'Tables de Mort'

Voor Peter Simoen staan de etsplaat en het papier symbool voor het landschap en de mens die aangetast worden door tijd, zuren en water. Zijn ‘Tables de Mort’ zijn stille getuigenissen van menselijke manipulaties, schade door en voor de mens, en het poëtische maar sombere einderesultaat.

Karl Vandenberghe

De grafiek van Karl Vandenberghe is vooral poëtisch. Op oude verweerde zinken platen die een leven vol littekens achter de rug hebben, verschijnen nieuwe beelden die confronterend maar vaak ook troostend kunnen zijn. In de afdrukken op papier is de realiteit soms zichtbaar maar vaak ook niet. De toeschouwer kijkt liefst verder dan de rauwe werkelijkheid.
Misschien is er dan nog hoop...

Jelle Vermeersch: 'Het water kniehoog aan de lippen'

In deze portrettenreeks ging fotograaf Jelle Vermeersch op zoek naar verschillende mensen met verschillende achtergronden die met hun botten, benen, romp en soms bijna volledig in het water staan. Sloten, rivieren, vijvers, grachten en zeeën lijken uit hun voegen te barsten, ondertussen ondergaan de protagonisten stokstijf hun lot.

Patrick Steen: 'De bootvluchtelingen, Kroongetuige zonder stem'

Als de polen smelten en er overstromingen komen, zijn we binnenkort allemaal ‘bootvluchtelingen’. In ‘kroongetuige zonder stem’ voert Patrick Steen de ijsbeer op als eerste slachtoffer van de opwarming van de aarde. Machteloos moet het dier toekijken van op de eerste rij. Het heeft geen stem, geen rechten. Wij daarentegen wel.