expo

Zondag 01 01 '12 - Woensdag 29 02 '12

Peter Defurne

°1969 Oostende
woont en werkt: Diksmuide

Opleiding:


Peter Defurne begon in de binnenhuisarchitectuur (st Lucas Gent) maar behaalde uiteindelijk zijn Meestergraad Beeldende Kunsten, specialisatie Vrije Grafiek in de K.A.S.K. Gent. Hij was lesgever Grafiek en Tekenkunst aan de Stedelijke Kunstacademie Oostende, begeleidt verschillende workshops grafiek/tekenkunst en is momenteel directeur van de Kunstacademie aan Zee.


Ondanks grafische opleiding, is het werk van Peter Defurne zeer gevarieerd. Naast Tekeningen en Grafiek zijn er ook reeksen roestschilderijen op metaal, 2D of 3D-collages, gipsconstructies, multimedia-werk maar ook grotere projecten. Assemblages, verzamelingen, installaties en totaalconcepten, al dan niet in Situ, zijn geen uitzondering.


Background, situering:


Peter Defurne is vooral bezig met het verzamelen, illustreren, in vraag stellen en archiveren van de grenzen tussen het fictieve en de realiteit. Hij is de bezieler van FAC, het Free Art Concept en is één van de oorspronkelijke ‘Resident Artists’ van het ondertussen versnipperde label Villa Weltschmerz.


Het persoonlijk Beeldend werk van Peter Defurne is tot 1998 vooral gericht op het tweedimensionale; grafiek, tekeningen en schilderijen. Daarna combineert hij steeds meer met driedimensionale technieken, waardoor installaties, ruimtelijke ingrepen, multiple objects en experimenten in vormgeving ontstaan. Wel vertrekt hij vooral vanuit tekeningen (grafiet, pen, houtskool, inkten, gemengde technieken) en collages. Vanaf 2004 zijn het vooral grotere installaties, meestal In Situ, bepaald door taal en geschiedenis van de ruimtelijke omgeving. Er is dan ook steeds een sterkere relatie tussen de aanwezige vormen, volumes, cultuur- of sociaal-historische achtergrond, en het gepresenteerde werk. Steeds is er ruimte voor poëzie, esthetiek en humor. Zijn werk wordt samengesteld uit diverse beeldende elementen, waarbij het tekenen, ruimtelijke ordenening en catalogering centraal staan. Geleidelijk sluipen ook de ‘nieuwe media’ in zijn presentaties. Geluid, bewegend beeld (projectie en video-experimenten) en interactieve toepassingen spelen een steeds grotere rol. Meer en meer vertrekt zijn werk vanuit een specifieke vraag of opdracht naar een concreet project of ruimte toe. Hij is veelal tegelijk waarnemer, vraagsteller, evaluator, illustrator, informator en criticus. Niet zelden met een lichte voorkeur voor een alternatieve realiteit. De scherpe scheidslijnen tussen echt en onecht, reëel en virtueel, producent en consument, privaat en publiek, toeschouwer en deelnemer, zijn steeds vervlochten. Hij wil vooral het reflectief waarnemen cultiveren. Het kan ook enkel eenvoudig en poëtisch zijn, in het werk van Peter Defurne gaat het soms ook gewoon over een speelse dialoog tussen ethiek, esthetiek en zelfkritiek.